Leerniveau item: Bovenbouw
Van Dale Beeldwoordenboeken Deens, Noors en Zweeds
Deze Van Dale Beeldwoordenboeken Deens, Noors en Zweeds bestaan elk uit 13 thematische hoofdstukken (o.a. Thuis, Opleiding en beroep, Getallen en maten). De boeken staan vol met afbeeldingen van dingen die je in het dagelijks leven en op school tegenkomt, met het Nederlandse woord en de vertaling eronder. Je breidt zo op een speelse…
lees meerDe Schrijfladder: online programma fijne motoriek en voorbereidend schrijven
Dit online lespakket schrijfvoorbereiding kan aanvullend naast elke handschriftmethode gebruikt worden en kost 100 euro per jaar. Met ruim 800 korte instructiefilmpjes en vele bijbehorende werkbladen; stimuleert dit lespakket op een gevarieerde wijze de fijne motoriek en andere schrijfvoorwaarden; Observeren, differentiëren gaat makkelijker omdat Marjon de online les geeft. De leerkracht kan de filmpjes ook…
lees meerInspiratiekaart MAAKRUIMTE: Stap in een andere rol met jouw zelfgemaakte masker
Creëer je alter ego met afvalmateriaal Deze inspiratiekaart is één van de 6 kaarten van de Maakruimte, LOWAN-studiedagen 2025. Maskers verbergen en onthullen tegelijk. Leerlingen ontdekken hoe een masker een andere identiteit kan geven en hoe ze creatief afvalmateriaal kunnen omvormen tot een krachtig beeld. Leerdoelen: Leerlingen/leerkrachten verbeelden en communiceren met beeld. Ze werken…
lees meerDe wereld van boosheid
Maak leerlingen en leerkrachten bewust van de verschillende manieren waarop boosheid wereldwijd wordt ervaren en geuit. Sluit aan bij thuistaal en cultuur van de leerlingen, dit maakt de lessen effectiever.
lees meerNederlands leren begint bij klanken!
Welke klanken zijn lastig voor jouw leerlingen? Wanneer jouw thuistaal andere klanken bevat dan het Nederlands, is het lastig om deze klanken te horen en deze vervolgens te lezen en te spellen. Zet daarom in de eerste periode van het onderwijs aan nieuwkomers een goed klankenaanbod neer. In de folder klankonderwijs staat waarom klankonderwijs…
lees meerKennismaken met AI in het onderwijs aan nieuwkomers. Zo begin je (niet).
Handige AI-woordenschat: AI: Artificiële intelligentie verwijst naar het vermogen van een machine om taken uit te voeren die menselijke intelligentie vereisen, zoals leren, redeneren en zelfcorrectie. AI-chatbot: Een computerprogramma dat gebruikmaakt van AI om gesprekken te voeren met mensen. Prompt: Een instructie of vraag die gegeven wordt aan een AI-chatbot om een specifieke reactie…
lees meerSpreekkansen met water: van druppel tot dialoog
Het kan een uitdaging zijn om in gesprek te gaan met leerlingen die nog weinig Nederlandse taal tot hun beschikking hebben. Met behulp van Taalrondes en Taaldenkgesprekken kan je spreekkansen vergroten. In de voorbeelden op deze websitepagina’s zie je hoe als onderwijsprofessional taalsteun geeft. De videoroute meertaligheid laat zien hoe leerkrachten dat in meertalige…
lees meerInspiratiekaart MAAKRUIMTE: Geef kracht en bescherming met een zelfgemaakte talisman
Een talisman is een draagbaar sieraad voor in huis. Leerlingen maken een persoonlijke talisman voor iemand anders. Ze ontdekken de kracht van symbolen en materialen en ervaren hoe een object bescherming en steun kan bieden. Deze inspiratiekaart is één van de 6 kaarten van de Maakruimte, LOWAN-studiedagen 2025. Leerdoelen: • Leerlingen/leerkrachten verbeelden en communiceren…
lees meerInspiratiekaart MAAKRUIMTE: Schilder met eeuwenoude stiptechnieken en vertel een nieuw verhaal
Samen schilderen we onze wereld. Deze inspiratiekaart is één van de 6 kaarten van de Maakruimte, LOWAN-studiedagen 2025. Leerdoelen: • Leerlingen/leerkrachten passen symbolen en tekens ontwerpen toe. • Ze werken samen binnen een creatief project. • Ze werken met verf en stokjes (pointillisme). • Ze maken kennis met culturele symboliek uit Oceanië. • Ze…
lees meerInspiratiekaart MAAKRUIMTE: Volg je ademhaling, voel de muziek en schilder de tonen
Deze inspiratiekaart is één van de 6 kaarten van de Maakruimte, LOWAN-studiedagen 2025. Leerdoelen: • Leerlingen/leerkrachten leren loslaten en intuïtief werken. • Ze creëren vanuit flow en gevoel. • Ze werken met penseel, inkt en rijstpapier. • Ze maken kennis met een Japanse kunstvorm. • Ze passen traditionele techniek op een eigentijdse manier toe.
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?