Bekijk menu

Categorie item: Nieuwkomersonderwijs

We leren het alleen uit boeken

Integratie is een actueel onderwerp in het Nederlandse onderwijs. Alle scholen moeten ‘actief burgerschap en de sociale integratie’ bevorderen. Pharos kenniscentrum vluchtelingen en gezondheid wilde daarop vooruitlopend het integratieproces beter in beeld krijgen. Resultaten van een onderzoek zijn te lezen in de publicatie: “We leren het alleen uit boeken”.

lees meer

De organisatie van nabijheid-onderzoek naar ISK en zorg

In opdracht van LOWAN en Pharos is in 2018 een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar ‘ISK en zorg’. Dit verkennende onderzoek laat zien dat de tevredenheid over de zorg sterk samenhangt met de mate waarin het lukt om nabijheid zo te organiseren dat problemen tijdig gesignaleerd kunnen worden en leerlingen het gevoel hebben dat ze…

lees meer

Vluchtelingen en onderwijs

https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2020/02/Verhuizen-zonder-afscheid-1.pdfIn de afgelopen jaren kwamen er door oorlogsgeweld meer vluchtelingen naar Nederland dan voorheen. Hun perspectieven op betaald werk en volwaardige participatie in de samenleving zijn slecht. In dit advies buigt de Onderwijsraad zich over de vraag: hoe kan het onderwijs vluchtelingen beter op weg helpen? Hij richt zich daarbij op kinderen en volwassenen…

lees meer

No lost generation: Education for refugee children. A comparison between Sweden, Germany, The Netherlands and Turkey

This paper looks into differences across countries in both the opportunities and the blockades that school systems and legal regulations present. It will focus on institutional factors that influence the opportunities of refugee children in education on the macro, meso and micro level. This paper research into the effects of differences in the school…

lees meer

Organiseren van nieuwkomersonderwijs

Wat zijn de succesfactoren, de uitdagingen, de afspraken en ontwikkelingen in het regionaal organiseren van nieuwkomersonderwijs. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, kennis van beleid en wetenschappelijke inzichten brengt Sardes een publicatie die een langs breekt voor duurzame, regionale oplossingen op het gebied van nieuwkomersonderwijs. Daarnaast geeft de publicatie een beeld van…

lees meer

De school als doorgangshuis, omgaan met tijdelijke migratie in het onderwijs

In dit Working Paper wordt ingegaan op het komen en gaan van migrantenkinderen. De verblijfsduur van migranten in Nederland verschilt onderling sterk en is bovendien vaak onvoorspelbaar. Voor het onderwijs leidt deze mobiliteit tot onvoorspelbare zijinstroom en zijuitstroom van migrantenleerlingen. Steeds vaker fungeren scholen als een soort doorgangshuis voor een divers scala aan leerlingen.…

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina