main-logo
Home

Categorie item: Nieuwkomersonderwijs

Wat zijn effectieve manieren om in groep 1-2 om NT2 leerlingen een correct uitspraak van het Nederlands aan te leren?

NT2-leerlingen kunnen bij de start van de basisschool moeite hebben met de uitspraak van Nederlandse klanken. Er lijkt echter geen specifieke of extra instructie of oefening nodig te zijn om de correcte uitspraak van het Nederlands aan te leren. Uitspraakfouten bij jonge kinderen verdwijnen in de loop van de tijd vanzelf, naarmate ze meer…

lees meer

Animaties bieden meer informatie dan statische prenten

Kinderen gaan dankzij het lezen van een geanimeerd prentenboek sterker vooruit in hun verhaalbegrip en woordenschat dan bij een statisch prentenboek (Takacs, Swart & Bus, 2015; Bus & Takacs, 2015). Zwakke lezers plukken in het bijzonder de vruchten van multimedia. Kinderen met een migratieachtergrond en een taalachterstand in het Nederlands komen tot een dieper begrip…

lees meer

Het effect van interactief voorlezen op de leesmotivatie van OKAN-leerlingen

Deze masterscriptie onderzoekt of interactief voorlezen een effect heeft op de leesmotivatie van OKAN-leerlingen. Eerder onderzoek wijst op veel positieve effecten, maar blijft vaak beperkt tot cognitieve uitkomstvariabelen zoals leesvaardigheid en woordenschatontwikkeling bij leerlingen uit het basisonderwijs. Dit onderzoek heeft als doel om op kwantitatieve en kwalitatieve wijze het effect van deze werkvorm na…

lees meer

Schrijven of typen

Met de hand schrijven heeft invloed op de ontwikkeling van de taalvaardigheid. De relatie tussen de motorische schrijfbeweging en de visuele vorm van de letters zorgt voor een betere verankering in het geheugen, en draagt daarmee bij aan de ontwikkeling van letterkennis en leesvaardigheid. Ook bevordert het met de hand schrijven de ontwikkeling van…

lees meer

Schrijfonderwijs op peil

Goed kunnen schrijven en plezier hebben in schrijven zijn belangrijke doelen voor het taalonderwijs op de basisschool. Door te schrijven kun je ideeën, gevoelens en ervaringen uiten (expressieve functie) en ook een bepaald doel bereiken bij je lezer (communicatieve functie). Bovendien kan schrijven een leerling helpen om te denken en te redeneren over leerstof…

lees meer

Taaldenkgesprekken – wat en waarom

Voor nieuwkomers vormen taaldenkgesprekken een spannende bron van impliciete taalverwerving (Kuijs & Damhuis, 2019). Dat is niet alleen van belang in de eerste fasen van hun tweede-taalverwerving, maar ook nadat zij uit specifieke taal- of schakelklassen zijn ingestroomd in het reguliere onderwijs. Voor deze leerlingen is continue  aandacht voor taal vereist (Schrijfgroep LPTN, 2017).…

lees meer

Meertaligheid

Alle leerlingen in onze klassen spreken een andere thuistaal dan het Nederlands. We horen al lang dat je deze taal moet inzetten in je klas. Maar hoe kan je dat nu doen? En belemmert of vertraagt dit niet het leren van de Nederlandse taal? In het boek ‘Meertaligheid en onderwijs‘ worden naast onderzoeksresultaten ook…

lees meer

Mondelinge taal onderwijs, vier aanbevelingen voor de leerkracht

Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door de mondelinge taalvaardigheid. Goede mondelinge taalvaardigheden zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren op school en later in de maatschappij. Mondelinge taal heb je namelijk continu nodig, niet alleen voor het verwerven en verwerken van kennis, maar ook om sociale contacten op te bouwen.…

lees meer

Scaffolding learning, scaffolding language

Een praktisch boek vol met tips voor leerkrachten die een reguliere klas hebben met een aantal NT2 leerlingen. Hoofdstukken gaan over: Scaffolding taal en leren Gesprek in de klas Van praten naar geschreven taal Lezen in een 2e of 3e taal Leren van een taal: leren door een taal, leren over een taal en…

lees meer

Interactief rekenonderwijs op een school voor nieuwkomers

Dit artikel beschrijft de resultaten van een lessenserie die in het teken staat van interactief rekenonderwijs aan twee groepen op een school voor nieuwkomers, te weten Het Taalcentrum in Almere. Onderwijsachtergronden, taal- en leesvaardigheid in eigen taal, en sociaal- culturele achtergrond zijn van invloed op het onderwijsniveau van nieuwkomers (Shadid, 2007). Wat we weten…

lees meer

Deel deze pagina