Categorie item: Nieuwkomersonderwijs
Het meerjarenmodel als leidraad: Een nieuwkomersleerling op school.
Hoe ondersteun je als begeleider nieuwkomersleerlingen in het reguliere onderwijs? Een artikel met kennis en praktische handvatten voor begeleiders en leraren. Het artikel “Een nieuwkomersleerling op school – het meerjarenmodel als leidraad” laat zien: - Waarom tweedetaalverwerving gemiddeld vijf jaar duurt - Hoe je de thuistaal als kracht inzet - Welke rol scaffolding speelt…
lees meerPodcast: Hoe belangrijk is grammatica nu eigenlijk?
Moeten alle cursisten grammatica studeren? Is het nuttig om met taalregels aan de slag te gaan? Peter Schoenaerts gaat in gesprek met Jan Hulstijn, emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Hij deed jarenlang onderzoek naar tweedetaalverwerving en taalvaardigheid. In deze podcast vertelt hij hoe je het best met grammatica om kunt gaan. Zijn…
lees meerTranslanguaging within and across learning settings: A systematic review focused on multilingual children with a migration background engaged in content learning
Translanguaging binnen en tussen leeromgevingen: Een systematisch overzicht gericht op meertalige kinderen met een migratieachtergrond die betrokken zijn bij vakinhoudelijk leren.
lees meerDivided by language: A systematic review of teacher views in segregated language learning settings
In veel landen worden nieuwkomers tijdelijk gescheiden van reguliere klassen om de instructietaal te leren. Leerkrachten signaleren zowel voordelen (zoals veiligheid en gerichte ondersteuning) als nadelen (zoals sociale uitsluiting en stigmatisering). Landen: o.a. Noorwegen, Zweden, Oostenrijk, VS, Griekenland, Spanje, Finland, Turkije, Canada, China, Zwitserland, Zuid-Afrika, Denemarken. Onderwijsvormen: ontvangstklassen, pull-out programma’s, sheltered instruction, voorbereidingsklassen. Bevindingen:…
lees meerIntegrating Students from Migrant Backgrounds into Schools in Europe: National Policies and Measures
Dit Eurydice-rapport onderzoekt wat onderwijsautoriteiten op nationaal niveau in Europa doen om de integratie van leerlingen met een migratieachtergrond in het onderwijs te bevorderen. Het biedt een vergelijkend overzicht van een breed scala aan nationale beleidsmaatregelen gericht op de plaatsing van nieuwkomers in scholen en het aanpakken van de diverse vraagstukken die daarbij komen…
lees meerDe staat van het onderwijs 2024
Wij zijn de Inspectie van het Onderwijs. In het belang van ruim 4 miljoen leerlingen en studenten houden wij toezicht op het Nederlandse onderwijs. Want elke leerling en iedere student heeft recht op goed onderwijs. Daarom onderzoeken wij wat er goed gaat, wat er beter kan, en wat er beter móet. In dit rapport…
lees meerWelbevinden op school met nieuwkomersleerlingen
Je kunt in deze online omgeving informatie vinden die gericht is op het welbevinden van nieuwkomersleerlingen. Dit kan inhoudelijke informatie zijn maar ook praktische tips en handvatten, inspirerende filmpjes, links naar materialen of verwijzingen naar andere relevante websites en naar de betreffende bronnen. Wat hebben nieuwkomersleerlingen nodig? Welke bijdrage kan de school hieraan leveren?…
lees meerBeeldverhaal: Ouders, kinderen en stress
Met dit beeldverhaal kun je met ouders in gesprek over: Wat doet stress met kinderen? Hoe kun je omgaan met stress? Waar en hoe kun je hulp vragen? Voor hulpverleners in de jeugdzorg, onderwijsprofessionals en maatschappelijk werkers. Het is inzetbaar in gesprekken met o.a. ouders met een vluchtachtergrond, ouders die arbeidsmigrant zijn en ouders…
lees meerEenvoudig voorlichtingsmateriaal | Beeldverhaal Buitenspelen
Eenvoudig beeldverhaal over buitenspelen. Professionals en vrijwilligers in de zorg, het onderwijs of de kinderopvang kunnen het verhaal gebruiken bij contact met kinderen en ouders. In dit boekje lees je over Ayse en haar gezin. Haar kinderen zijn snel moe. Ayse en haar man Ali willen fitte kinderen die lekker in hun vel zitten.…
lees meerCultuursensitief werken met jeugdigen en gezinnen: welke vragen kunnen helpen?
Cultuursensitief werken met jeugdigen en gezinnen: hoe doe je dat? Deze handreiking biedt professionals in de jeugd(gezondheids)zorg, welzijn en het onderwijs verdiepende vragen die helpen. Wil je nog dichter aansluiten bij de achtergrond en belevingswereld van gezinnen en jeugdigen met wie je werkt? Heb je alle informatie die je nodig hebt? Welke vragen stel…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?