Vakliteratuur item: Mentoraat
Alle Talen
De reeks van 8 lessen zorgt voor verbinding tussen het Nederlands en de moedertalen van de leerlingen. De kennis en het gebruik van de Nederlandse taal nemen toe, maar ook het vertrouwen, de erkenning, en de onderlinge samenwerking in de multi-etnische klas. Het materiaal is mede ontwikkeld door het Mundus College in Amsterdam, en…
lees meerGemeente zegt ik Nederlands leren
Een tweede taal leren is een moeizaam proces, helemaal als je weinig naar school bent geweest, niet meer zo jong bent en er op straffe van een korting op je uitkering toe gedwongen wordt. Said El Haji is behalve schrijver ook NT2-docent. Hij geeft les aan mensen voor wie het Nederlands de tweede taal…
lees meerADEM
Journalist en spreker Natasja Bijl lanceerde op 28 januari de ontroerende roman ADEM. Haar debuut gaat over de Eritrese vluchteling Meron Adem die op zeer jonge leeftijd en zonder ouders naar Nederland komt en hier zijn weg probeert te vinden. Zijn vluchtweg loopt via een levensgevaarlijke smokkelroute (Eritrea-route). Door in te zoomen op het…
lees meerISK Portfolio
De map bestaat uit een 4-rings band met daarin een korte handleiding, beoordelingskaarten voor de verschillende vaardigheden en niveaus en tabbladen voor taal en andere vakken.
lees meerNieuwkomers op school
Met inleidingen van Rinda den Besten (voorzitter PO-Raad) en Paul Rosenmöller (voorzitter VO-Raad). Hoewel de instroom van nieuwkomers in het onderwijs geen nieuw fenomeen is, is het aantal nieuwkomers wel historisch hoog. Dit maakt de belangrijke vraag actueel: hoe geven we goed onderwijs aan deze kinderen en hoe kunnen we ze begeleiden bij hun…
lees meerWelzijn en gezondheid Eritrese vluchtelingen
De verkenning ‘Van ver gekomen…’ is door Pharos geïnitieerd naar aanleiding van verschillende signalen van diverse professionals dat er zorgen zijn over de sociaal-maatschappelijke situatie en de gezondheid van de nieuwe groep Eritrese vluchtelingen. Hij is tot stand gekomen in samenwerking met Eritrese sleutelpersonen, SENSE Noord-Nederland, Nidos, VluchtelingenWerk Nederland, COA, en Rutgers.
lees meerZo kan het ook
Met 'Zo kan het ook' vraagt de Werkgroep Kind in AZC aandacht voor de situatie van gevluchte kinderen in Nederland. Daarnaast doet de werkgroep ook een oproep: 'denk mee over hoe we de asielopvang kinderrechtenproof kunnen maken'. Er is op dit moment een enorme inzet vanuit vaak lokale initiatieven, vrijwilligers en deskundigen om de moeilijke…
lees meerIn gesprek over doorstroom ISK – MBO
Een betere samenwerking tussen ISK’s en MBO instellingen is cruciaal om de talenten van nieuwkomers maximaal te ontplooien. Na de ISK periode is de leerling nog niet klaar met Nederlands leren, integendeel dan begint pas de reis in het regulier onderwijs. Een ISK-leerling die doorstroomt naar het MBO, dat gaat in de praktijk niet…
lees meerStripboek studiekeuze voor HBO en WO
Studiekeuze Stripboek Praten met je puber is soms lastig. Samen ingewikkelde info over studiekeuze doornemen vinden sommige teenagers (met name jongens) echt helemaal niks. Toch praten jongeren graag met hun ouders over de toekomst, meer dan de helft van de jongeren geeft aan dat ze hun ouders hun beste studieadviseur vinden. Om een handvat…
lees meerCommunicatiewaaier werken met anderstaligen
Heb je als hulp- of dienstverlener anderstalige en cultureel diverse klanten? Ervaar je uitdagingen op vlak van communicatie? Taaldrempels verlagen de kwaliteit van de communicatie omdat je elkaar niet voldoende begrijpt of omdat de nuance verdwijnt. Ze kunnen dan ook een toegankelijke dienstverlening verhinderen. Om taaldrempels te verkleinen is er een waaier aan mogelijkheden. Je…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?