Bekijk menu
Rekenen

Rekentaalkaarten + - x :

LOWAN heeft de Rekentaalkaarten + - x : ontwikkeld om het onderwijs aan nieuwkomers te ondersteunen. De kaarten bieden taalsteun en stimuleren het gebruik van de thuistaal tijdens rekenlessen.

Rekentaalkaarten + - x :

LOWAN heeft de Rekentaalkaarten + – x : ontwikkeld om het onderwijs aan nieuwkomers te ondersteunen. De kaarten bieden taalsteun en stimuleren het gebruik van de thuistaal tijdens rekenlessen. Ze zijn gratis te downloaden en te printen in het formaat dat jij prettig vindt.

Wie zijn de makers?

De kaarten zijn ontwikkeld door een werkgroep bestaande uit taalspecialist Anne van Buul en rekenspecialist Maud van Asten van Hogeschool De Kempel, en professionals uit het werkveld. Een klankbordgroep heeft een prototype getest in de praktijk.

Onderbouwing vanuit literatuur:
TRaP-project (R.Keijzer, 2020): Meer informatie
En nu in de rekentaal (J.Smit, 2014): Meer informatie
Vertaalcirkel (C.Borghouts, 2011): Meer informatie

Doel Rekentaalkaarten + – x :

De kaarten zijn bedoeld om jou als leraar te ondersteunen bij het versterken van het rekenaanbod voor nieuwkomers. Contextuele sommen zijn vaak een uitdaging, omdat deze Nederlandse taalvaardigheid vereisen- iets wat gemiddeld vijf jaar duurt om te ontwikkelen. Gedurende die tijd hebben leerlingen behoefte aan taalsteun bij alle vakken, waaronder rekenen.

Hoe kom je tot een passend onderwijsaanbod?

Door je bij de voorbereiding van de les een aantal vragen te stellen:

  • Sluit de les -uit de methode- aan bij de doelen die ik heb gepland?
  • Wat is het rekendoel?
  • Welke (reken)taaldoelen horen daarbij?
  • Welke taalsteun is passend?
  • Welke extra ondersteuning hebben de leerlingen nodig?
  • Hoe kan ik de thuistaal inzetten?
  • Hoe ondersteun ik de zelfstandigheid van mijn leerlingen?

De Rekentaalkaarten + – x : helpen jou als leraar om deze keuzes te maken. Én om leerlingen zelfstandig te maken in het betekenis geven aan contextuele sommen in de taal die zij nog aan het leren zijn.

Deel je ervaringen met de Rekentaalkaarten in de community!


Naar de community

Hoe kunnen leerkrachten in meertalige leerlingen ondersteunen bij het leren van taal die nodig is voor rekenen-wiskunde? Deze vraag stond centraal in het promotieonderzoek van Jantien Smit, waarop ze in 2013 promoveerde aan de Universiteit Utrecht. Ze ontwikkelde een repertoire van interactiestrategieën waarmee leerkrachten vaktaalontwikkeling in de rekenles kunnen bevorden. Met deze scaffolding-strategieën zetten leerkrachten de taalontwikkeling metaforisch gezien ‘in de steigers’.

Naar het artikel
rekentaal

Downloads

Instructie Rekentaalkaarten

Download

Taalsteunplanner

Download

Rekentaalkaart +

Download

Rekentaalkaart -

Download

Rekentaalkaart x

Download

Rekentaalkaart :

Download

Lege vertaalcirkel rekentaalkaart +

Download

Lege vertaalcirkel rekentaalkaart -

Download

Lege vertaalcirkel rekentaalkaart x

Download

Lege vertaalcirkel rekentaalkaart :

Download

Werkblad rekentaalkaart +

Download

Werkblad rekentaalkaart -

Download

Werkblad rekentaalkaart x

Download

Werkblad rekentaalkaart :

Download

Snelle download

Anderen bekeken ook

Taalsteun

Naar pagina

Rekenkisten

Naar pagina

Rekenen

Naar pagina

Deel deze pagina