main-logo
De taalrondes
taalontwikkeling

Didactiek

In een taalronde praten, tekenen en schrijven leerlingen over hun eigen ervaringen rondom een onderwerp dat dichtbij ze staat en waar ze eigen ervaringen mee hebben.

Didactiek

Elsa Osae Danso, leerkracht van de nieuwkomersgroep op de Multatulischool in Amsterdam, doet regelmatig een taalronde met haar klas. Ze beantwoordt hieronder een aantal vragen van andere leerkrachten.

  • Hoe verhoudt in jouw lessen de taalronde zich tot de rest van jouw taalaanbod?

     

  • Wat doe je als een kind het nog niet kan volgen?

     

  • Hoe zorg je dat kinderen zoveel mogelijk betrokken zijn bij de taalronde?

     

  • Wat levert de taalronde jouw kinderen op?

     

  • Wat maakt de taalronde waardevol bij het werken met nieuwkomers?

     

  • Wat levert het vertellen en schrijven in hun eigen taal op voor de ontwikkeling van hun Nederlands?

     

Handleiding

Met hulp van het LOWAN heeft Stichting Taalvorming 10 leerkrachten van nieuwkomersklassen van 4 verschillende scholen ondersteund bij het doen van taalrondes. Op hun beurt hebben deze leerkrachten ons daarna feedback gegeven op hoe de taalronde nog beter zou passen in een NT2 context. Met deze aanbevelingen is er een handleiding gemaakt voor het doen van taalrondes in het nieuwkomersonderwijs.

Bekijk de handleiding

Deel deze pagina