Bekijk menu
Professionalisering

Studiedagmiddag regio Zuid-Holland en Zeeland


Sprekers: Ria Goedhart en vele anderen (zie programma hieronder)

Wanneer : 5 maart 2026  van: 13:00 tot 17:00 uur
Locatie: Rotterdam – Rotterdam Building, Aert van Nesstraat 45 

We organiseren dit jaar 6 studiemiddagen op verschillende plekken in het land. Een van deze studiemiddagen is op 26 maart in Leeuwarden. Deze middagen zijn gericht op de doorstroom en ondersteuning van nieuwkomers in het regulier basisonderwijs. Met een lange termijn visie en een stevige doorgaande lijn versterken we het onderwijs aan deze doelgroep. Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven deze studiemiddag bij te wonen, ontvangen we max 2 personen per school.  

Aanmelden kan vanaf 12 januari om 15.00 uur via de aanmeldknop.
Tip: Bekijk alvast de keuzesessies. 

Programma

Renee Veltenaar & Annemiek Louwerse (LOWAN regio coördinatoren) starten plenair met een kick-off van het thema. Vervolgens sluit Ria Goedhart hier met een keynote bij aan. Daarna zijn er 2 workshopsrondes. Tijdens iedere ronde is er een keuze uit 4 workshops. We sluiten de middag af met een drankje en snack. Hieronder een overzicht van de sessies.

Bekijk schema

Programma

donderdag 5 maart 2026
Lijstweergave
Blokweergave
Legenda:
Plenair
Keuzesessie
13:00
13:15
13:30
13:45
14:00
14:15
14:30
14:45
15:00
15:15
15:30
15:45
16:00
16:15
16:30
16:45
17:00
Plenair: Een duurzame taalontwikkeling voor de nieuwkomer en de hele school.
Plenair: Een duurzame taalontwikkeling voor de nieuwkomer en de hele school.
Start/eind tijd: 13:00 - 13:45

In deze inspirerende introductie leer je hoe onderwijs aan nieuwkomers jouw hele school versterkt. Je verkent wie de nieuwkomer is en hoe hoge verwachtingen, een rijke taal- en leesomgeving en ouderbetrokkenheid bijdragen aan duurzame taalontwikkeling. Ga geïnspireerd aan de slag met een doelgericht model voor jouw school.

Door: Ria Goedhart (Promovendus en docent Hogeschool Utrecht)

Masterclass ‘Cultuur responsieve school’
Masterclass ‘Cultuur responsieve school’
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

In deze masterclass leer je hoe je cultureel responsief omgaat met verschillen in talen, rolverwachtingen, machtsafstand en schoolsystemen. Je krijgt praktische handvatten om gelijkwaardig, taalvriendelijk en doelgericht samen te werken, zodat wederzijds begrip en duurzame communicatie de basis vormen voor ouderbetrokkenheid in jouw school.

Door: Ria Goedhart (Promovendus en docent Hogeschool Utrecht)

Een doelgericht plan maken naar 2F niveau
Een doelgericht plan maken naar 2F niveau
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

Goed en doelgericht onderwijs helpt leerlingen zo snel mogelijk te laten aansluiten bij het Nederlandse taalniveau van hun leeftijdsgenoten. Tijdens deze workshop bespreken we hoe we vanaf de eerste dag doelgericht aan de slag kunnen gaan. Een praktische aanpak voor een complex proces geeft richting aan het onderwijsaanbod, vergroot het vertrouwen van leraren en laat kansen voor schoolsucces van nieuwkomers toenemen.

Door: Annemiek Louwerse (Intern- en ambulant begeleider TEC Walcheren LOWAN regiocoördinator Zuid-Holland en Zeeland

Hoe leren nieuwkomers de Nederlandse taal?
Hoe leren nieuwkomers de Nederlandse taal?
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

Tijdens deze sessie duiken we in de Nederlandse taalontwikkeling van de nieuwkomer. Welke ingrediënten zijn nodig in het onderwijs en wat zijn de motoren die de taalontwikkeling vooruit drijven? Hoe maken we gebruik van wat de leerling al weet en kan in de thuistaal? We bekijken wat de nieuwkomer in het begin helpt en welke aanpak daarna effectief is. Vervolgens verzamelen we samen succesvolle praktische voorbeelden.

Door: Annemiek Louwerse (Intern- en ambulant begeleider TEC Walcheren LOWAN regiocoördinator Zuid-Holland en Zeeland)

Trauma, veerkracht en sociaal emotioneel leren (SEL)
Trauma, veerkracht en sociaal emotioneel leren (SEL)
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

Welke praktische handvatten kun je inzetten om de veerkracht van kinderen te vergroten? In deze workshop ontdek je hoe je met kennis over veerkracht en het herkennen van traumasignalen je eigen interventiekoffer vult, zodat je kinderen in je klas gericht en met vertrouwen kunt ondersteunen.

Door: Larissa Reijsmeijer-Koops (Trainer, coach en projectleider Team Taal & Cultuur)

Door taalsteun meedoen en groeien
Door taalsteun meedoen en groeien
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

In deze workshop ontdekken deelnemers hoe zij nieuwkomers effectief kunnen ondersteunen in hun taal- en leerontwikkeling. We verkennen praktische strategieën voor scaffolding/taalsteun. Deelnemers krijgen direct toepasbare handvatten om vanuit een kritische, meertalige bril te kijken naar een rijk taalaanbod waarin elke leerling kan meedoen, groeien en ontwikkelen.

Door: Thomas Hartendorp-Winkel (Trainer en coach Team Taal & Cultuur)

Elk (meertalig) kind een krachtige lezer!
Elk (meertalig) kind een krachtige lezer!
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

In deze masterclass leer je hoe je betekenisvol leesonderwijs biedt aan nieuwkomers: van eerste letters tot diep tekstbegrip. Ontdek praktische strategieën voor scaffolding, voorlezen, motivatie en meertalige leesbevordering. Zo zorg je samen voor krachtige leeslessen waarin nieuwkomers groeien tot zelfverzekerde lezers die lezen om te leren én voor plezier.

Door: Nelske van der Veer (Taalwetenschapper en docent Hogeschool Utrecht)

Elk (meertalig) kind een krachtige lezer!
Elk (meertalig) kind een krachtige lezer!
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

In deze masterclass leer je hoe je betekenisvol leesonderwijs biedt aan nieuwkomers: van eerste letters tot diep tekstbegrip. Ontdek praktische strategieën voor scaffolding, voorlezen, motivatie en meertalige leesbevordering. Zo zorg je samen voor krachtige leeslessen waarin nieuwkomers groeien tot zelfverzekerde lezers die lezen om te leren én voor plezier.

Door: Nelske van der Veer (Taalwetenschapper en docent Hogeschool Utrecht)

Een sterke start op de nieuwe basisschool
Een sterke start op de nieuwe basisschool
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

In deze workshop doorlopen we de start van een nieuwkomer in de reguliere groep. We bekijken de intake, de rol van de nazorg en het stellen van doelen binnen het beredeneerd aanbod. Wat heeft de leerling, leerkracht en groep nodig? We kijken daarbij naar vaardigheden, behoeftes en verbinding omdat we elke nieuwkomer een sterke start gunnen.

Door: Aurora Smit-De Groot (Trainer en coach Team Taal & Cultuur)

Vanaf 12 januari 15.00 uur is inschrijven mogelijk. Het is goed om alvast te weten welke workshop keuze de voorkeur heeft. Na de inschrijving wordt er een bevestigingsmail verstuurd naar het opgegeven mailadres. De bevestigingsmail geeft aan dat de inschrijving is gelukt.

Wij sturen naar al onze nieuwsbrief abonnees een melding dat inschrijven mogelijk is. Nog niet lid van LOWANieuws? Onderaan deze pagina staat de aanmeldingsknop. Aanmelden is gratis.

Deel deze pagina