Vorderingen vastleggen
Welke toetsen en observatiematerialen kan je gebruiken om de beginsituatie en de vorderingen te bepalen?
Toetsen
Een school moet de vorderingen van een leerling volgen, evalueren en het aanbod hierop afstemmen. Dit betekent bij nieuwkomers dat er eerst een beginsituatie vastgesteld moet worden en vervolgens doelen (korte en lange termijn). Op deze pagina suggesties m.b.t. welke toetsen gebruikt kunnen worden.
onderzoekje
Keuze tussen toetsuitgeverij?
Ieder systeem heeft voor- en nadelen, wat is geschikt voor nieuwkomers? Het inzetten van losse toetsen wordt steeds lastiger. Als Cito 3.0 niet meer te gebruiken is (tot schooljaar 2023-2023), moet je wel voor een aanbieder gaan kiezen. Valerie Kovel, IB’er, heeft de diverse aanbieders (Cito, Boom, Dia en IEP) vergeleken. In het overzicht hieronder zie je een aantal overeenkomsten en ook verschillen. Met dank aan Valerie!
Overeenkomsten:
- Digitale varianten zijn op alle devices af te nemen.
- Rapportages op leerlingniveau, gekoppeld aan referentieniveaus.
- Rapportages op groepsniveau voor de cognitieve vakken (functioneringsniveau, vaardigheidsscores, referentieniveaus).
- Rapportages op schoolniveau gekoppeld aan schoolweging/landelijk gemiddelde/ambities referentieniveaus.
- Inzicht in de leerlijnen.
- Webbased digitaal systeem voor het uitzetten van de toetsen, analyseren, maken van overzichten e.d.
- Aanpassingen voor ‘speciale’ leerlingen.
- Keuze in wat je aanschaft qua toetsen.
- Koppeling met Parnassys en Basispoort.
Tabel met verschillen (pdf)
Reacties van toetsuitgeverijen (pdf)
Beginsituatie vaststellen
Intakegesprek
Wat neemt de leerling mee vanuit de vorige school (in Nederland of ander land?). Soms is er een rapport of een werkboek van deze vorige school, dit is natuurlijk erg informatief. ‘Lezen over grenzen heen’ is een handig boek waarin teksten in diverse talen staan.
Beginsituatie vakgebieden
Het is belangrijk om de beginsituatie op papier te zetten. In de link hieronder een voorbeeldformulier.
Downloaden
Interval toetsen?
De meeste nieuwkomersscholen werken met een vaste toetsperiode. Er zijn scholen die 10 weken tussen elke toetsperiode hebben, zij toetsen 4x per jaar. Er zijn ook scholen die 13 weken tussen elke toetsperiode hebben, zij toetsen 3x per jaar.
Software om leerlingen te volgen?
Hoe kun je de ontwikkeling van nieuwkomers leerlingen en kleuters overzichtelijk en digitaal monitoren? SchoolKr8 is een leerlingvolgsysteem dat speciaal gemaakt is voor leerlingen van 4 t/m 12 jaar die nog maar een kort in Nederland zijn.
Meer weten over Schoolkr8Welke methode onafhankelijke toetsen?
Technisch Lezen
Het is eerst belangrijk dat de leerling de klanken beheerst (CITO grafementoets). Daarna kan er methode onafhankelijk getoetst worden met bijv. een AVI of de DMT toets.
Spelling
Een methode onafhankelijke spellingstoets is ook belangrijk. Hiervoor kan het PI-dictee of de CITO SVS 3.0 gebruikt worden.
Begrijpend lezen
Zodra een leerling AVI E3 heeft behaald kan hij/zij ook een begrijpend lezen toets doen. Dit kan bijv. met de CITO Begrijpend Lezen 3.0. In de praktijk lukt dat bij nieuwkomers beter als zij AVI M4 beheersen.
Woordenschat
De methode onafhankelijke toets voor woordenschat die veel scholen met nieuwkomers gebruiken is van CITO. De TAK toets en dan de onderdelen ‘passieve woordenschat’ en ‘woordomschrijving’. De meeste scholen zijn niet blij met deze toets. Als LOWAN hebben we gesprekken met ontwikkelaars over een vernieuwde toets.
Rekenen
Veel nieuwkomersscholen maken gebruik van twee methode onafhankelijke toetsen om het rekenniveau te meten. Een hoofdrekentoets (van bijv. Boom Uitgeverij) en een rekenvaardigheidstoets (bijv. Rekenen – Wiskunde ook van Boom Uitgeverij).
Sociaal emotioneel
Het is ook noodzakelijk om de sociaal emotionele ontwikkeling regelmatig te meten, daar zijn verschillende observatie lijsten voor. De SLO heeft hun voormalige website in een PDF gezet, hierin staat een leerlijn SEO en vele tips.
Anderen bekeken ook
Toetsen per vakgebieden
-
Technisch lezen
Het is eerst belangrijk dat de leerling de klanken beheerst (CITO grafementoets). Daarna kan er methode onafhankelijk getoetst worden met bijv. een AVI of de DMT toets.
-
Spelling
Een methode onafhankelijke spellingstoets is ook belangrijk. Hiervoor kan het PI-dictee of de CITO SVS 3.0 gebruikt worden.
-
Begrijpend lezen
Zodra een leerling AVI E3 heeft behaald kan hij/zij ook een begrijpend lezen toets doen. Dit kan bijv. met de CITO Begrijpend Lezen 3.0. In de praktijk lukt dat bij nieuwkomers beter als zij AVI M4 beheersen.
-
Woordenschat
De methode onafhankelijke toets voor woordenschat die veel scholen met nieuwkomers gebruiken is van CITO. De TAK toets en dan de onderdelen ‘passieve woordenschat’ en ‘woordomschrijving’. De meeste scholen zijn niet blij met deze toets. Als LOWAN hebben we gesprekken met ontwikkelaars over een vernieuwde toets.
-
Rekenen
Veel nieuwkomersscholen maken gebruik van twee methode onafhankelijke toetsen om het rekenniveau te meten. Een hoofdrekentoets (van bijv. Boom Uitgeverij) en een rekenvaardigheidstoets (bijv. Rekenen – Wiskunde ook van Boom Uitgeverij).
-
Sociaal emotioneel
Het is ook noodzakelijk om de sociaal emotionele ontwikkeling regelmatig te meten, daar zijn verschillende observatie lijsten voor. De SLO heeft hun voormalige website in een PDF gezet, hierin staat een leerlijn SEO en vele tips. SLO leerlijn SEO