Leerniveau item: Onderbouw
Horen, Zien en Schrijven
Horen, zien en schrijven' is een NT2-startprogramma voor kinderen van 6 t/m 12 jaar die in het Nederlands niet aanspreekbaar zijn. Vanaf 2016 is er ook een digitale versie. Een leerling die de Nederlandse taal niet spreekt, kan individueel en vrij zelfstandig aan de slag. Leerlingen kunnen op drie manieren Nederlands leren: via mondeling…
lees meerGoochelen met woorden
Goochelen met woorden 1: de eerste start voor de onthaalklas' is een methode met lessuggesties voor de eerste opvang van anderstalige nieuwkomers in een opvangklas in het basisonderwijs. Het is bedoeld als 'intensieve kennismaking met het Nederlands' in de eerste weken van de eerste opvang. 'Goochelen met woorden 2: verdere opvang in de onthaalklas'…
lees meerLOGO3000
Een voorraadkamer vol met praatplaten, woordwebben en woordkaarten en lesideeën. Deze voorraadkamer is gebaseerd op de woorden van de BAK (basiswoordenlijst amsterdamse kleuters). Als LOWAN hebben we in 2015-16 een pilot gedraaid met LOGO3000 i.s.m. de auteurs. Leerkrachten waren heel enthousiast over de platen en de materialen spraken ook oudere nieuwkomers aan. Op basis…
lees meerStenvert NT-2 bloks
Elk blok bevat 60 pagina's met gevarieerde woordenschatoefeningen. Op iedere pagina zijn de woorden binnen een thema geplaatst. Leerlingen kunnen vrijwel zelfstandig met de werkbloks werken. Alle woorden zijn in tekeningen gevisualiseerd. De gekozen woorden hebben een hoge frequentie volgens het onderzoek van Schrooten en Vermeer. De antwoorden zijn te downloaden.
lees meerWoorden in prenten
In deze 2 delen van 'Woorden in Prenten' worden 10 prentenboeken uitgewerkt. Rond ieder prentenboek zijn 5 lessen gemaakt. Elke dag leert de leerling nieuwe woorden. Op de laatste dag kan het prentenboek in het geheel voorgelezen worden en zullen de woorden bekend zijn. In de verwerking zitten de visuele middelen die in Zien…
lees meerMeer en beter woorden leren
Het Projectbureau Kwaliteit van de PO-raad heeft in november 2009 deze brochure uitgegeven over de relatie tussen taalvaardigheid en schoolsucces. Er wordt ingegaan op het belang van een goede woordenschatontwikkeling en het laat zien welke stappen scholen kunnen nemen om hun woordenschatonderwijs efficiënt en effectief in te richten.
lees meerTaaltrap
De taaltrap bestaat uit een werkboek dat bestaat uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit twintig lessen en is bedoeld voor kinderen tussen acht en tien jaar. Er worden onderwerpen behandeld die goed aansluiten bij de belevingswereld van anderstalige kinderen die voor het eerst in Nederland naar school gaan, van tellen, het alfabet,…
lees meerMet woorden in de weer
In 'Met woorden in de weer' nemen de auteurs de lezer stap voor stap mee inr een praktische aanpak voor intensieve woordenschatuitbreiding in het basisonderwijs. Ze reiken verschillende instrumenten en technieken aan om effectief woorden aan te leren en met woorden te oefenen in elke situatie, elke groep en elk vak. Het boek is…
lees meerWijs met woorden
Leerlingen maken zich woorden eigen door een 'zes stappen aanpak'. In dit boek worden praktische voorbeelden en ideeën gegeven hoe dit kan worden toegepast in de klas. De zes stappen zijn: 1. De leraar omschrijft een woord. 2. De leerlingen omschrijven het woord in hun eigen woorden. 3. De leerlingen tekenen het woord. 4.…
lees meerNou… dag maar weer
Met afscheid nemen worden we dagelijks geconfronteerd. Als school is het belangrijk dat er een beleid is over hoe hier mee om te gaan. Het ene afscheid is gepland, het andere onverwachts. Hoe ga je hiermee om? Hoe help je kinderen om afscheid te nemen en hoe kan je het kind helpen dat weggaat.…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?