Categorie item: Professionalisering
Gekleurde IQ-testen bij vluchtelingkinderen
Vluchtelingenkinderen krijgen vaak een lager schooladvies dan passend is, mede door gekleurde IQ-testen. Leerlingen met een niet-westerse achtergrond belanden zes keer zo vaak in het praktijkonderwijs. Dit komt niet alleen door taalachterstand. De inschatting begint vaak met non-verbale IQ-testen, bedoeld om taal te omzeilen, maar die volgens klinisch psycholoog Victor Kouratovsky juist discriminatie bevorderen.…
lees meerHoe werk je op scholen met nieuwkomers aan Welbevinden?
De maatschappelijke afstand tussen jongeren met meer en minder kansen wordt steeds groter, dat zag de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving in 2020. Vooral bij nieuwkomerskinderen en kinderen die opgroeien in laag sociaaleconomische omstandigheden speelt er veel. Je moet rekening houden met eventuele taalachterstanden, mogelijke traumatische gebeurtenissen, (tijdelijk) gebroken gezinnen en de verwerking van…
lees meerOrganiseren van nieuwkomersonderwijs
Wat zijn de succesfactoren, de uitdagingen, de afspraken en ontwikkelingen in het regionaal organiseren van nieuwkomersonderwijs. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, kennis van beleid en wetenschappelijke inzichten brengt Sardes een publicatie die een langs breekt voor duurzame, regionale oplossingen op het gebied van nieuwkomersonderwijs. Daarnaast geeft de publicatie een beeld van…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?