Bekijk menu

Categorie item: Nieuwkomersonderwijs

Competenties onderwijs aan nieuwkomers

In april 2012 heeft IVA (Eindhoven School of Education) in opdracht van LOWAN-PO onderzocht welke competenties leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders nodig hebben in het eerste opvang onderwijs. Dit onderzoek kan gebruikt worden voor kwaliteitszorg voor schoolbesturen (aannamebeleid en professionalisering), Inspectie (toezicht) en in de eerste plaats voor leerkrachten, interne begeleiders en schoolleiders.

lees meer

Onderwijskundig rapport nieuwkomers

Kinderen die vanuit het buitenland naar Nederland komen, moeten het eerste jaar dat ze in Nederland zijn een zo optimaal mogelijk onderwijstraject doorlopen. Dit is noodzakelijk omdat de nieuwkomers aansluiting moeten vinden bij hun leeftijdsgenoten. Het blijkt dat nieuwkomers tijdens hun eerste jaar in Nederland vaak van school wisselen. Een adequaat onderwijskundig rapport is…

lees meer

Onderzoek toegankelijkheid Nederlands onderwijs voor internationals

In dit onderzoek staan overwegingen en behoeften die internationals bij de schoolkeuze van hun kinderen hebben. Vooral wanneer het gaat om kinderen in de basisschoolleeftijd en wanneer men van plan is langer te blijven is het Nederlands onderwijs een aantrekkelijke optie voor hen.

lees meer

De school als doorgangshuis, omgaan met tijdelijke migratie in het onderwijs

In dit Working Paper wordt ingegaan op het komen en gaan van migrantenkinderen. De verblijfsduur van migranten in Nederland verschilt onderling sterk en is bovendien vaak onvoorspelbaar. Voor het onderwijs leidt deze mobiliteit tot onvoorspelbare zijinstroom en zijuitstroom van migrantenleerlingen. Steeds vaker fungeren scholen als een soort doorgangshuis voor een divers scala aan leerlingen.…

lees meer

Nieuwkomers op school

Met inleidingen van Rinda den Besten (voorzitter PO-Raad) en Paul Rosenmöller (voorzitter VO-Raad). Hoewel de instroom van nieuwkomers in het onderwijs geen nieuw fenomeen is, is het aantal nieuwkomers wel historisch hoog. Dit maakt de belangrijke vraag actueel: hoe geven we goed onderwijs aan deze kinderen en hoe kunnen we ze begeleiden bij hun…

lees meer

Nieuwe kinderen, nieuwe kennis

Diverse schoolleiders geven aan wat hun uitdagingen zijn binnen het nieuwkomersonderwijs.

lees meer

De opvang van anderstalige nieuwkomers in een kleuterklas

Deze brochure, uitgegeven in België, is zowel bedoeld voor de onthaalleerkracht als de klasleerkracht en heeft als inhoud: Veilige klasomgeving Belang van observatie Werken aan taalvaardigheid Extra activiteiten Socio-emotionele opvang Contact met ouders Te gebruiken lesmaterialen Achtergrondliteratuur Nuttige adressen.

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina