Bekijk menu

Categorie item: Nieuwkomersonderwijs

Schrijfonderwijs op peil

Goed kunnen schrijven en plezier hebben in schrijven zijn belangrijke doelen voor het taalonderwijs op de basisschool. Door te schrijven kun je ideeën, gevoelens en ervaringen uiten (expressieve functie) en ook een bepaald doel bereiken bij je lezer (communicatieve functie). Bovendien kan schrijven een leerling helpen om te denken en te redeneren over leerstof…

lees meer

Taaldenkgesprekken – wat en waarom

Voor nieuwkomers vormen taaldenkgesprekken een spannende bron van impliciete taalverwerving (Kuijs & Damhuis, 2019). Dat is niet alleen van belang in de eerste fasen van hun tweede-taalverwerving, maar ook nadat zij uit specifieke taal- of schakelklassen zijn ingestroomd in het reguliere onderwijs. Voor deze leerlingen is continue  aandacht voor taal vereist (Schrijfgroep LPTN, 2017).…

lees meer

Meertaligheid

Alle leerlingen in onze klassen spreken een andere thuistaal dan het Nederlands. We horen al lang dat je deze taal moet inzetten in je klas. Maar hoe kan je dat nu doen? En belemmert of vertraagt dit niet het leren van de Nederlandse taal? In het boek ‘Meertaligheid en onderwijs‘ worden naast onderzoeksresultaten ook…

lees meer

Mondelinge taal onderwijs, vier aanbevelingen voor de leerkracht

Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door de mondelinge taalvaardigheid. Goede mondelinge taalvaardigheden zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren op school en later in de maatschappij. Mondelinge taal heb je namelijk continu nodig, niet alleen voor het verwerven en verwerken van kennis, maar ook om sociale contacten op te bouwen.…

lees meer

Scaffolding learning, scaffolding language

Een praktisch boek vol met tips voor leerkrachten die een reguliere klas hebben met een aantal NT2 leerlingen. Hoofdstukken gaan over: Scaffolding taal en leren Gesprek in de klas Van praten naar geschreven taal Lezen in een 2e of 3e taal Leren van een taal: leren door een taal, leren over een taal en…

lees meer

Interactief rekenonderwijs op een school voor nieuwkomers

Dit artikel beschrijft de resultaten van een lessenserie die in het teken staat van interactief rekenonderwijs aan twee groepen op een school voor nieuwkomers, te weten Het Taalcentrum in Almere. Onderwijsachtergronden, taal- en leesvaardigheid in eigen taal, en sociaal- culturele achtergrond zijn van invloed op het onderwijsniveau van nieuwkomers (Shadid, 2007). Wat we weten…

lees meer

Taal en Teken

In talen zijn klanken verschillend van elkaar. Denk maar eens aan de Franse nasale klinkers en aan de in het Engels moeilijk uit te spreken ‘th’ in ‘the’ of in ‘these’. Klankonderwijs gaat vooraf aan woordenschatkennis of leren lezen. Nieuwkomers zouden altijd moeten beginnen met het leren van de klanken uit de Nederlandse taal.…

lees meer

Rijke Taal

Rijke taal gaat over taal- en leesdidactiek voor het basisonderwijs. Het slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten. De auteurs onderbouwen hun beweringen met wetenschappelijke bronnen. Rijke taal bevat geen traditionele verdeling in taaldomeinen, maar…

lees meer

Beginnende geletterdheid en alfabetisering bij anderstalige nieuwkomers

Stel je voor... Je verhuist naar een Arabisch land om er een opleiding te volgen. Je spreekt geen woord Arabisch en de mensen in je leeromgeving evenmin. In het begin kan je niks maken van wat je hoort en kan je de krulletjes en stipjes van het schrift helemaal niet ontcijferen. Hoe vergaat het…

lees meer

En nu in de rekentaal!

Hoe kunnen leerkrachten in meertalige basisschoolklassen leerlingen ondersteunen bij het leren van taal die nodig is voor rekenen-wiskunde? Deze vraag stond centraal in het promotieonderzoek van Jantien Smit. In dit onderzoek werd een repertoire van interactiestrategieën ontwikkeld waarmee leerkrachten vaktaalontwikkeling in de rekenles kunnen bevorderen. Met deze scaffolding-strategieën zetten leerkrachten de taalontwikkeling metaforisch gezien…

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina