Bekijk menu

Categorie item: Nieuwkomersonderwijs

Vanuit kwetsbaarheden naar kansen: een goede toekomst voor Oekraïense kinderen en jongeren

In deze signalering vragen we aandacht voor de specifieke situatie van Oekraïense kinderen en jongeren in Nederland. We dringen aan op directe actie van de Rijksoverheid om de situatie van bijna 21.000 Oekraïense kinderen en jongeren in Nederland te verbeteren. Velen lopen vast door onzekerheid over hun tijdelijke verblijfsstatus. Zij hebben geen goede toegang…

lees meer

O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs. NT2-handreiking voor docenten.

Het praktijkonderwijs heeft te maken met veel instroom van NT2-leerlingen (vanuit zowel de ISK als PO). Zij zitten nog midden in hun tweedetaal-verwervingsproces en moeten hun Nederlandse taalvaardigheid nog verder ontwikkelen. Idealiter doen zij dat zo veel mogelijk in de alledaagse schoolsituaties bij de verschillende vakken in het praktijkonderwijs. Om de NT2-leerling hierbij goed…

lees meer

O jee, een NT2-leerling in de klas. NT2-handreiking voor docenten VO en MBO

Leerlingen die vanuit de ISK/ taalklas het reguliere onderwijs instromen, zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. In de ISK/taalklas is een goede basis gelegd voor het Nederlands, binnen het regulier onderwijs kan én moet hun Nederlandse taalvaardigheid zich verder ontwikkelen. De leerling moet zich ook de inhoud van veel vakken eigen maken. Elke docent…

lees meer

Onderwijs in een gekleurde samenleving

Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen perfect samengaan. Daar bestaat voldoende wetenschappelijk bewijs voor. Het blijkt ook uit de vele voorbeelden van scholen in binnen- en buitenland. Helaas vind je die nauwelijks terug in de studieboeken en cursussen die de toekomstige generaties professionals klaar moeten stomen, van leraren tot schoolleiders en van sociaal werkers tot…

lees meer

De rol van woordenschat bij begrijpend lezen

Brochure met uitkomsten van een onderzoek naar de rol van woordenschat bij begrijpend lezen. Waarom is woordenschat van belang? In deze brochure worden naast theoretische inzichten veel praktische tips gegeven voor de onderwijspraktijk rondom woordenschat.

lees meer

Expliciet woordenschatonderwijs

Een grote woordenschat is belangrijk voor het begrijpen en produceren van taal. In dit artikel vragen de auteurs zich af waarom het ons niet goed lukt om woordenschatonderwijs te geven dat de woordenschat van leerlingen ook daadwerkelijk vergroot. Is het eigenlijk wel zinvol om alle leerlingen expliciet woordbetekenissen aan te leren? En wanneer we…

lees meer

Tips voor hoogbegaafdheid bij nieuwkomers

Hoogbegaafd word je niet, dat ben je al vanaf je geboorte. In iedere klas, dus ook een taalklas, kan een kind met kenmerken van hoogbegaafdheid zitten. De focus in het eerste jaar nieuwkomersonderwijs ligt vooral op het leren van de Nederlandse taal en het zo snel mogelijk aansluiten bij leeftijdsgenoten. Hierdoor wordt hoogbegaafdheid niet…

lees meer

Taalontwikkeling van het kind (vierde editie)

Taalontwikkeling van het kind laat lezers kennismaken met de verschillende fases in het taalverwervingsproces van kinderen, vanaf de geboorte tot de leeftijd van 8 jaar. Het verloop van de taalvordering van kinderen in het algemeen wordt inzichtelijk gemaakt, maar ook hoe het er specifiek in het Nederlands aan toe gaat. Daarnaast bevat het boek…

lees meer

5 tips voor het organiseren van medezeggenschap door ouders in het nieuwkomersonderwijs

Een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad bij een nieuwkomersschool, hoe doe je dat? Wat is er vereist in nieuwkomersonderwijs als het gaat om een medezeggenschapsraad? In dit artikel lees je wat moet en wat mag en delen we 5 praktische tips.

lees meer

Ondersteuning voor scholen met Roma-leerlingen

Wie zijn Roma-leerlingen? Wat moet je weten over de Romani-taal (Romani)? Hoe ga je om met verzuim, als hier sprake van is? Kun je extra bekostiging aanvragen? Deze en andere vragen komen regelmatig binnen bij onze helpdesk. In dit artikel geven LOWAN en OWRS (expertisepunt Roma-Sinti) de eerste handvatten voor scholen.

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina