Bekijk menu

Categorie item: Nieuwkomersonderwijs

Welbevinden op school met nieuwkomersleerlingen

Je kunt in deze online omgeving informatie vinden die gericht is op het welbevinden van nieuwkomersleerlingen. Dit kan inhoudelijke informatie zijn maar ook praktische tips en handvatten, inspirerende filmpjes, links naar materialen of verwijzingen naar andere relevante websites en naar de betreffende bronnen. Wat hebben nieuwkomersleerlingen nodig? Welke bijdrage kan de school hieraan leveren?…

lees meer

Beeldverhaal: Ouders, kinderen en stress

Met dit beeldverhaal kun je met ouders in gesprek over: Wat doet stress met kinderen? Hoe kun je omgaan met stress? Waar en hoe kun je hulp vragen? Voor hulpverleners in de jeugdzorg, onderwijsprofessionals en maatschappelijk werkers. Het is inzetbaar in gesprekken met o.a. ouders met een vluchtachtergrond, ouders die arbeidsmigrant zijn en ouders…

lees meer

Eenvoudig voorlichtingsmateriaal | Beeldverhaal Buitenspelen

Eenvoudig beeldverhaal over buitenspelen. Professionals en vrijwilligers in de zorg, het onderwijs of de kinderopvang kunnen het verhaal gebruiken bij contact met kinderen en ouders. In dit boekje lees je over Ayse en haar gezin. Haar kinderen zijn snel moe. Ayse en haar man Ali willen fitte kinderen die lekker in hun vel zitten.…

lees meer

Cultuursensitief werken met jeugdigen en gezinnen: welke vragen kunnen helpen?

Cultuursensitief werken met jeugdigen en gezinnen: hoe doe je dat? Deze handreiking biedt professionals in de jeugd(gezondheids)zorg, welzijn en het onderwijs verdiepende vragen die helpen. Wil je nog dichter aansluiten bij de achtergrond en belevingswereld van gezinnen en jeugdigen met wie je werkt? Heb je alle informatie die je nodig hebt? Welke vragen stel…

lees meer

Vanuit kwetsbaarheden naar kansen: een goede toekomst voor Oekraïense kinderen en jongeren

In deze signalering vragen we aandacht voor de specifieke situatie van Oekraïense kinderen en jongeren in Nederland. We dringen aan op directe actie van de Rijksoverheid om de situatie van bijna 21.000 Oekraïense kinderen en jongeren in Nederland te verbeteren. Velen lopen vast door onzekerheid over hun tijdelijke verblijfsstatus. Zij hebben geen goede toegang…

lees meer

O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs. NT2-handreiking voor docenten.

Het praktijkonderwijs heeft te maken met veel instroom van NT2-leerlingen (vanuit zowel de ISK als PO). Zij zitten nog midden in hun tweedetaal-verwervingsproces en moeten hun Nederlandse taalvaardigheid nog verder ontwikkelen. Idealiter doen zij dat zo veel mogelijk in de alledaagse schoolsituaties bij de verschillende vakken in het praktijkonderwijs. Om de NT2-leerling hierbij goed…

lees meer

O jee, een NT2-leerling in de klas. NT2-handreiking voor docenten VO en MBO

Leerlingen die vanuit de ISK/ taalklas het reguliere onderwijs instromen, zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. In de ISK/taalklas is een goede basis gelegd voor het Nederlands, binnen het regulier onderwijs kan én moet hun Nederlandse taalvaardigheid zich verder ontwikkelen. De leerling moet zich ook de inhoud van veel vakken eigen maken. Elke docent…

lees meer

Onderwijs in een gekleurde samenleving

Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen perfect samengaan. Daar bestaat voldoende wetenschappelijk bewijs voor. Het blijkt ook uit de vele voorbeelden van scholen in binnen- en buitenland. Helaas vind je die nauwelijks terug in de studieboeken en cursussen die de toekomstige generaties professionals klaar moeten stomen, van leraren tot schoolleiders en van sociaal werkers tot…

lees meer

De rol van woordenschat bij begrijpend lezen

Brochure met uitkomsten van een onderzoek naar de rol van woordenschat bij begrijpend lezen. Waarom is woordenschat van belang? In deze brochure worden naast theoretische inzichten veel praktische tips gegeven voor de onderwijspraktijk rondom woordenschat.

lees meer

Expliciet woordenschatonderwijs

Een grote woordenschat is belangrijk voor het begrijpen en produceren van taal. In dit artikel vragen de auteurs zich af waarom het ons niet goed lukt om woordenschatonderwijs te geven dat de woordenschat van leerlingen ook daadwerkelijk vergroot. Is het eigenlijk wel zinvol om alle leerlingen expliciet woordbetekenissen aan te leren? En wanneer we…

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina