Nieuws
Alle nieuws uit het primair onderwijs
Speltherapeut schrijft prentenboek

Speltherapeuten Marlies Greve en Clarie Dekker hebben een prentenboek met bewegingsversjes ontwikkeld voor jonge kinderen van 2 tot 8 jaar, inclusief anderstalige kinderen. Het boek helpt kinderen spelenderwijs ontspannen en werkt daarmee aan emotionele balans. Het kan zowel als energizer als bij specifieke thema’s worden gebruikt, zoals het winterverhaal van de pinguïn dat balans en doe-alsof spel stimuleert.
Praktische tools en theorie voor leerkrachten
Bij het prentenboek horen een trainingsboek en een eendaagse training. Deze bieden praktische werkvormen en theoretische inzichten over spel, traumasensitief lesgeven en emotieregulatie. Hiermee kunnen leerkrachten direct aan de slag om de veerkracht en taalontwikkeling van kinderen te vergroten en leren zij hoe effectief ingespeeld kan worden op de emotionele behoeften van kinderen. “Leerkrachten maken het verschil met hun aanpak, maar bij emotieregulatie voelen ze zich soms onzeker, vooral bij kinderen die schokkende gebeurtenissen hebben meegemaakt. Het helpt als ze concreet aan de slag kunnen en de theorie kennen,” vertelt Marlies.
Het prentenboek
Met de bewegingsversjes in dit boek leren kinderen hun emoties herkennen, erkennen en uiten. Gebruik ze als energizer of bij thema’s, zoals het bewegingsversje van de kikker dat emotioneel evenwicht en doen-alsof spel stimuleert bij thema lente. “Kijk bij ieder kind opnieuw wat er nodig is om het kind te ondersteunen en zet de versjes en oefeningen daarom op vaste momenten en daarnaast flexibel in wanneer jij denkt dat het nodig is,” zegt Marlies.
Het trainingsboek
Het trainingsboek legt de theorie uit over spel, trauma en emotieregulatie en biedt per hoofdstuk praktische werkvormen, inclusief overkoepelende oefeningen. Zo kun je direct aan de slag.
Naadloze aansluiting bij nieuwkomerskleuters
De bewegingsversjes sluiten aan bij de sociaal-emotionele behoeften van nieuwkomerskleuters, zoals beschreven in het LOWAN-ontwikkelingsgebied SEO: “De kleuter kent de Nederlandse taal nog niet om gevoelens en emoties onder woorden te brengen”. Koppel de emotiewoorden aan de oefeningen. Hierdoor werk je aan doelen voor taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en spel Kleuters – LOWAN
Meer weten?
Naar prentenboek veerkracht
Meer weten over traumasensitief werken met nieuwkomers? Kom naar de sessies van Leony Coppens op onze LOWAN-studiedagen op 25 en 26 maart 2025. Meld je aan!