Didactiek

De rol van de leerkracht in taaldenkgesprekken is cruciaal. Jij stelt een gespreksgroepje samen. Je kiest het onderwerp. En je zorgt voor de voortgang en diepgang van het gesprek. Tegelijkertijd wil je het gesprek zoveel mogelijk bij de leerlingen laten. Hoe doe je dat?

Hoe en wanneer begin je met taaldenkgesprekken?
Aan welke (taal)voorwaarden moeten leerlingen voldoen om mee te doen? Hoe stel je een goed gespreksgroepje samen?

  • Minimale (taal)voorwaarden
  • De grens tussen motivatie en frustratie
  • Groepsgrootte
  • Groepssamenstelling

Wat zijn geschikte kwesties?
Een goed gesprek start met een krachtige kwestie. Een probleem dat uitnodigt tot denken en praten. Hoe bedenk je zo’n kwestie? En hoe introduceer je die?

Hoe help je leerlingen om zich te uiten?
Communicatie staat centraal. Het gaat niet om perfect Nederlandse spreken, maar om het overbrengen van bedoelingen. Hoe help je leerlingen hierbij, zonder zelf het gesprek over te nemen?

Hoe ondersteun je de voortgang en diepgang van het gesprek?
Tijdens het gesprek wil je zoveel mogelijk ruimte scheppen voor de inbreng van leerlingen. Tegelijkertijd wil je leerlingen inhoudelijk uitdagen en zorgen voor diepgang. Hoe zorg je ervoor dat het gesprek steeds interessant blijft? En wat doe je als het dreigt vast te lopen?

Meer informatie?

Hanna Kuijs
 Mail Hanna Kuijs
Resi Damhuis
 Mail Resi Damhuis

Reacties zijn gesloten.