Primair onderwijs
Actuele en relevante informatie omtrent het nieuwkomersonderwijs voor leerlingen in de basisschoolleeftijd.
Over ons
Wie zijn wij? Wie werkt er in het landelijke team? Wie is de regio coördinator in jouw regio?
Advies van onderwijsraad: Benut talige diversiteit
Uitgelicht
Nieuwkomerskleuters in jouw groep? Versterken van het aanbod: hoe doe je dat?
De afgelopen periode verschenen vijf artikelen onder de titel Nieuwkomerskleuters in jouw groep? Zo pak je het aan! Deze reeks biedt leerkrachten praktische handvatten om nieuwkomerskleuters volwaardig te laten meedoen in de groep. Vandaag verschijnt het vijfde én laatste artikel: ‘Versterken van het aanbod: hoe doe je dat?’. Hier meer informatie en de link naar het artikel.
Nieuw: LOWAN-leerlijnen voor nieuwkomers in de reguliere groep
Nieuwkomers in het reguliere onderwijs hebben uiteenlopende onderwijsachtergronden. Sommigen beheersen al (enigszins) het Nederlands, anderen nog niet. Gemiddeld kost het vijf jaar om een taal goed te leren. Door doelgericht te werken en taalsteun te bieden, kunnen veel leerlingen snel aansluiten bij de lesstof. Soms is extra ondersteuning of versnelling nodig. De LOWAN-leerlijnen helpen je om dit gericht aan te pakken.
Blijf groeien in je vak: LOWAN-webinars zijn laagdrempelig en gratis!
Onderwijs aan nieuwkomers vraagt om actuele kennis én praktische handvatten. Professionalisering helpt om kinderen de juiste ondersteuning te bieden in de klas. In de gratis LOWAN-webinars bieden we een basisaanbod en maandelijkse webinars. Webinars vol praktische tips die je de volgende dag al kunt toepassen. Geen reistijd, wel waardevolle kennis en inspiratie. Hieronder het aanbod voor het komende halfjaar.
Een mooie dag vol ontmoetingen en verdieping
Op 24 november ’25 was er een KC/directiestudiedag. Een dag vol inspiratie, praktische handvatten en waardevolle uitwisselingen met collega’s uit het hele land. Na een start over het meerjarenmodel deelde Marieke Renkema haar kennis over ‘zicht op ontwikkeling’ met ons. Vervolgens waren er in de middag diverse deelsessies.
Veelgestelde vragen over specifieke onderwijsbehoeften bij nieuwkomers
Bij LOWAN-PO krijgen we regelmatig vragen vanuit taalklas, regulier en s(b)o, over nieuwkomers met specifieke individuele onderwijsbehoeften. We hebben de drie meest gestelde vragen voor je op een rij gezet, mét antwoorden om je snel op weg te helpen.
Webinar gemist? Kijk ze terug!
Doorstroom van po naar vo onder de aandacht!
In dit position-paper worden de knelpunten en goede voorbeelden uiteengezet en formuleren wij adviezen. Wij hopen dat de position paper een aanzet is om de doorstroom po-vo voor nieuwkomers te verbeteren en bij alle partijen onder de aandacht te brengen.
Advies: Scan je school
Wil je weten hoe jullie onderwijs ervoor staat? De LOWAN-zelfscan is een handig hulpmiddel om zicht te krijgen op de onderwijskwaliteit op jullie school. Tijdens de studiedag voor directie, ib-ers en kwaliteitscoördinatoren werd er ingezoomd op de zelfscan. Op de LOWAN-website vind je een interview waar 4 onderwijsprofessionals hun ervaring delen.
Doorstroomperspectief in het eerste jaar bepalen
Bepaal met behulp van de LOWAN-leerlijnen het doorstroomperspectief voor het eerste jaar. Krijg zicht op ontwikkeling van jouw nieuwkomersleerling. Ga cyclisch na of de leerling naar verwachting ontwikkeld en noteer dit in een volgsysteem. Doe dit voor de (nieuwkomers)leerling per vakgebied aan de hand van de beginsituatie. Hoe? Kijk het filmpje of lees het artikel.
Naar artikel