main-logo
Over de makers
taalontwikkeling

Bronnen en meer lezen

In een taalronde praten, tekenen en schrijven leerlingen over hun eigen ervaringen rondom een onderwerp dat dichtbij ze staat en waar ze eigen ervaringen mee hebben.

Bronnen en meer lezen

Bronnen die gebruikt zijn in de handleiding zijn:

  • Cummins, J. & Early, M. (2010). Identity Texts: The Collaborative Creation of Power in Multilingual Schools. Trentham Books Ltd.
  • Damhuis, R., Litjens, P. & Brandenbarg, N. (2016). CombiList. Een instrument voor taalontwikkeling via interactie. Expertisecentrum Nederlands.
  • Frijns, C. (2018). Nederlands als tweede taal: een onderzoek naar de relatie tussen interactiestijlen en taalverwerving bij kleuters. Tijdschrift Taal voor opleiders en onderwijsadviseurs, 9(13), 4-7.
  • Moll, L.C., Amanti, C., Neff, D. & Gonzalez, N. (1992). Funds of knowledge for teaching: Using a qualitative approach to connect homes and classrooms. Theory Into Practice, 1992(31), 132-141.
  • Schrijfgroep Lectoren Professionalisering Taalonderwijs Nieuwkomers (LPTN). (2017). Ruimte voor nieuwe talenten. Keuzes rond nieuwkomers op de basisschool. Geraadpleegd op 25 augustus 2022, van https://www.poraad.nl/uploads/2021-12/ruimte_voor_nieuwe_talenten_0.pdf

Meer lezen

  • Til, H. van & Zaat, M. (2016). Even snel taal en spel. Stichting Taalvorming.
  • Zaat, M. (2018). Wij en de wereld, goede onderwerpen om met kinderen over te vertellen, te tekenen en te schrijven . Stichting Taalvorming.

Deel deze pagina