Bekijk menu
Professionalisering

Studiedagmiddag regio Groningen en Drenthe

Sprekers: Joana Duarte en vele anderen (zie programma hieronder)
Wanneer : 9 maart 2026  van: 13:00 tot 17:00 uur
Locatie: Paterswolde – Fletcherhotel, Groningerweg 19

We organiseren dit jaar 6 studiemiddagen op verschillende plekken in het land. Een van deze studiemiddagen is op 26 maart in Leeuwarden. Deze middagen zijn gericht op de doorstroom en ondersteuning van nieuwkomers in het regulier basisonderwijs. Met een lange termijn visie en een stevige doorgaande lijn versterken we het onderwijs aan deze doelgroep. Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven deze studiemiddag bij te wonen, ontvangen we max 2 personen per school.  

Aanmelden kan vanaf 12 januari om 15.00 uur via de aanmeldknop.
Tip: Bekijk alvast de keuzesessies. 

Programma

Leonie Magnin (LOWAN regio coördinator) opent deze studiemiddag. Joana Duarte geeft vervolgens een inspirerende keynote. Na een korte pauze start de eerste workshopronde, en daarna komt er nog een workshopronde. Tijdens iedere ronde is er een keuze uit 4 sessies. We sluiten de middag af met een drankje en snack. Hieronder een overzicht van de sessies.

Bekijk schema

Programma

maandag 9 maart 2026
Lijstweergave
Blokweergave
Legenda:
Plenair
Keuzesessie
13:00
13:15
13:30
13:45
14:00
14:15
14:30
14:45
15:00
15:15
15:30
15:45
16:00
16:15
16:30
16:45
17:00
Een inspirerende keynote over meertaligheid, diversiteit, wereldburgerschap, meertaligheid en inclusie.
Een inspirerende keynote over meertaligheid, diversiteit, wereldburgerschap, meertaligheid en inclusie.
Start/eind tijd: 13:00 - 13:45

Joana Duarte is gespecialiseerd in meertaligheid, diversiteit & inclusie, wereldburgerschap en taaldidactiek. Haar werk richt zich op meertalig onderwijs in primair, voortgezet en hoger onderwijs, de professionalisering van leerkrachten, en taalattitudes in onderwijscontexten. In deze inspirerende keynote biedt zij perspectief voor alle onderwijsprofessionals in de zaal.

Door: Joana Duarte (hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen)

Iedere taal telt: talenbewust lesgeven in de klas
Iedere taal telt: talenbewust lesgeven in de klas
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

In het primair onderwijs zijn taal en leren onlosmakelijk verbonden. Klassen worden steeds taaldiverser, waardoor specifiek voor nieuwkomers andere talen naast het Nederlands een rol spelen. Talenbewust lesgeven helpt leerkrachten deze diversiteit te (h)erkennen, waarderen en benutten. Met praktijkvoorbeelden tonen we hoe meertalige repertoires leren in, door, van en over taal versterken.

Door: Joana Duarte (hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen)

Iedere taal telt: talenbewust lesgeven in de klas
Iedere taal telt: talenbewust lesgeven in de klas
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

In het primair onderwijs zijn taal en leren onlosmakelijk verbonden. Klassen worden steeds taaldiverser, waardoor specifiek voor nieuwkomers andere talen naast het Nederlands een rol spelen. Talenbewust lesgeven helpt leerkrachten deze diversiteit te (h)erkennen, waarderen en benutten. Met praktijkvoorbeelden tonen we hoe meertalige repertoires leren in, door, van en over taal versterken.

Door: Joana Duarte (hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen)

NT2 als kans: wat werkt voor nieuwkomers werkt voor iedereen
NT2 als kans: wat werkt voor nieuwkomers werkt voor iedereen
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

Ontdek hoe NT2-principes niet alleen nieuwkomers, maar álle leerlingen versterken. We delen ervaringen uit Emmen en Groningen, bespreken warme overdracht en professionalisering, en verbinden deelnemers via een actieve werkvorm. Je krijgt inspiratie en praktische handvatten om je team te enthousiasmeren en nieuwkomers doelgericht te ondersteunen.

Door: Jolijn Sturing (Schakelcoach Nieuwkomers & NT2 consultant ECAG Groningen) en Nicole Huls (NT2-onderwijsadviseur ECA Emmen)

NT2 als kans: wat werkt voor nieuwkomers werkt voor iedereen
NT2 als kans: wat werkt voor nieuwkomers werkt voor iedereen
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

Ontdek hoe NT2-principes niet alleen nieuwkomers, maar álle leerlingen versterken. We delen ervaringen uit Emmen en Groningen, bespreken warme overdracht en professionalisering, en verbinden deelnemers via een actieve werkvorm. Je krijgt inspiratie en praktische handvatten om je team te enthousiasmeren en nieuwkomers doelgericht te ondersteunen.

Door: Marjan Schuttert (Schakelcoach Nieuwkomers & NT2 consultant ECAG Groningen) en Gemma Gans (NT2-onderwijsadviseur ECA Emmen)

Rijke teksten toegankelijk maken voor alle leerlingen 
Rijke teksten toegankelijk maken voor alle leerlingen 
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

Steeds meer scholen werken met rijke teksten om de taal- en ervaringsbasis van leerlingen te vergroten. Deze aanpak maakt taalleren functioneel en betekenisvol, maar vraagt bewuste keuzes voor NT2-leerlingen. In deze workshop krijg je voorbeelden van taalsteun ter bevordering van begrip en productie en wissel je praktische toepassingen uit voor krachtig leesonderwijs.

Door: Marije Hoogland (Onderwijsadviseur taal- en leesspecialist Cedin)

Rijke teksten toegankelijk maken voor alle leerlingen 
Rijke teksten toegankelijk maken voor alle leerlingen 
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

Steeds meer scholen werken met rijke teksten om de taal- en ervaringsbasis van leerlingen te vergroten. Deze aanpak maakt taalleren functioneel en betekenisvol, maar vraagt bewuste keuzes voor NT2-leerlingen. In deze workshop krijg je voorbeelden van taalsteun ter bevordering van begrip en productie en wissel je praktische toepassingen uit voor krachtig leesonderwijs.

Door: Marije Hoogland (Onderwijsadviseur taal- en leesspecialist Cedin)

Traumasensitief onderwijs: een mindset, geen methode
Traumasensitief onderwijs: een mindset, geen methode
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

In deze workshop leer je hoe je gedrag van kinderen met nare ervaringen beter begrijpt en erop reageert. Ontdek hoe kennis en praktische tips helpen om rust, structuur en plezier in je werk te behouden. Bart Heeling geeft inzichten én handvatten om traumasensitief te werken in elke klas.

Door: Bart Heeling (gedragsspecialist en auteur van o.a. Gewoon Speciaal)

Traumasensitief onderwijs: een mindset, geen methode
Traumasensitief onderwijs: een mindset, geen methode
Start/eind tijd: 15:30 - 16:30

In deze workshop leer je hoe je gedrag van kinderen met nare ervaringen beter begrijpt en erop reageert. Ontdek hoe kennis en praktische tips helpen om rust, structuur en plezier in je werk te behouden. Bart Heeling geeft inzichten én handvatten om traumasensitief te werken in elke klas.

Door: Bart Heeling (gedragsspecialist en auteur van o.a. Gewoon Speciaal)

Vanaf 12 januari 15.00 uur is inschrijven mogelijk. Het is goed om alvast te weten welke workshop keuze de voorkeur heeft. Na de inschrijving wordt er een bevestigingsmail verstuurd naar het opgegeven mailadres. De bevestigingsmail geeft aan dat de inschrijving is gelukt.

Wij sturen naar al onze nieuwsbrief abonnees een melding dat inschrijven mogelijk is. Nog niet lid van LOWANieuws? Onderaan deze pagina staat de aanmeldingsknop. Aanmelden is gratis.

Deel deze pagina