Media item: Presentatie
Waar vind ik de tijd?
Maja Zuiderveld was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. In deze workshop leer je hoe de meest wezenlijke taak die je hebt, die van het lesgeven, ondersteunt met stevige lesvoorbereiding. Door de ogen van nieuwkomers kijken naar welke kennis je aan gaat leren. Tips voor stevig NT2 leren en voor het vinden van…
lees meerStap in burgerschap
Danielle Andrien, Ruth Notten en Niels van den Dungen en Marlien de Koning waren een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Bij het onderwijs aan nieuwkomers speelt burgerschapsonderwijs een grote rol. Je leert kinderen hoe ze om moeten gaan met culturele verschillen en leert ze stap voor stap meer over de Nederlandse…
lees meerLOWAN-leerlijnen: doorstroomperspectief eerste jaar bepalen
Marlien de Koning was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. De nieuwkomer stapt jouw school binnen. Tijdens de ‘sterke start’ bepaal je voor de leerling per vakgebied de ontwikkeling die je in het eerste jaar verwacht. We noemen dit het ‘doorstroomperspectief eerste jaar’. De LOWAN-leerlijnen helpen daarbij. Hoe? Dat leer je…
lees meerCultureel bewustzijn inzetten bij spelbegeleiding (voor de ervaren leerkracht)
Carla van Deelen was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. In deze masterclass staat de invloed van de culturele achtergrond op spel centraal. Spelscripts van nieuwkomers zijn een afspiegeling van de schema’s die zij geconstrueerd hebben in hun werkelijkheid. Cultuur maar ook een traumatisch verleden zijn onderdeel van die werkelijkheid. Door de interactie…
lees meerDe rol van diversiteit en cultureel bewustzijn bij spel (voor de beginnende leerkracht)
Carla van Deelen was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. In deze workshop staat (culturele) diversiteit centraal. We bespreken onze eigen diversiteit en welke invloed dit heeft op ons denken. Dit bewustzijn helpt ons het spel van kinderen met een andere culturele achtergrond te begeleiden. Wij gaan aan de slag met allerlei begeleidingstechnieken…
lees meerLeren door te bewegen
Marlou Huissen en Yvonne Bloem waren een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. TeamUp op School biedt gevluchte kinderen structuur, stabiliteit, veiligheid en ontspanning. Kinderen werken aan sociaal emotioneel leren door spel en beweging. Bij dit trauma sensitieve programma is het voor nieuwkomerskinderen mogelijk om op elk moment in te stappen. Bekijk…
lees meerResultaten Onderzoek ‘Grenzeloos Goed Onderwijs in Brainportregio’
Martine Broekhuizen en Fleur van Gils waren een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. In deze masterclass delen we inzichten uit onderzoek naar de opvallend hoge instroom van niet-Nederlandstalige leerlingen in het SO in de Brainportregio. Wie zijn deze leerlingen? En waar liggen kansen in het reguliere PO? Ook zijn op basis van literatuuronderzoek…
lees meerRekenonderwijs aan meertalige kinderen vormgeven
Anne van Buul was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Ben je IB’er, rekencoördinator, taalcoördinator of MT-lid op een reguliere school of nieuwkomersschool? En worstel je met de vraag hoe je het rekenonderwijs het beste inricht voor kinderen die het Nederlands nog aan het leren zijn? Bekijk dan deze workshop over kwesties…
lees meerTaalsteun geven in de rekenles
Anne van Buul was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. In deze workshop leer je hoe je door het geven van taalsteun in de rekenles kunt zorgen dat kinderen die het Nederlands nog aan het leren zijn, kunnen leren op hun eigen rekenniveau. We bespreken vormen van taalsteun en illustreren met concrete voorbeelden…
lees meerA.I., Iets verder de diepte in
Rik Santegoets was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Heb je al (een beetje) ervaring met het gebruik van A.I. bij jou in de klas, maar wil je meer weten over de uitgebreide mogelijkheden van een gratis AI generator? Dan is deze workshop iets voor jou. Je leert onder andere hoe je geavanceerde…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?