Media item: Presentatie
Leren in interactie in de rekenles
Marleen van Bladeren, Angelique Onderwater en Annelies Huijsmans waren een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. In deze workshop nemen we de deelnemers mee in de ontwikkeling die Taalschool Utrecht in gang gezet heeft op het gebied van het versterken van het rekenonderwijs. Deze workshop gaat over leren in interactie in de rekenles,…
lees meerIedereen discrimineert, ook jij! Dit is waarom…
Ilke Oner was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. De interactieve masterclass geeft in 75 minuten inzicht in het eigen brein en bevordert nieuwsgierigheid naar anderen. Waarom discrimineren we zonder dat we het doorhebben? Wat gebeurt er als we anders kijken naar onszelf en anderen? Voorbij alle labels? Hoe behalen we dan andere…
lees meerWereld vol Woorden, de basis
Jolanda Bronkhorst was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. We bespreken de basis van Wereld Vol Woorden, na deze workshop kan je enthousiast aan de slag.
lees meerOuderbetrokkenheid met de verteltas
Wietske Visser en Lisa van der Winden waren een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Hoe breng je ouders en school dichter bij elkaar? Hoe stimuleer je ouders om thuis, samen met hun kind, te spelen en te leren? Met de verteltasmethode betrek je ouders bij het onderwijs aan hun kind. Met…
lees meerTijd voor kwaliteit!
Maja Zuiderveld was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Tijd kun je niet maken, keuzes wel. Welke je maakt heeft te maken met de beginsituatie en de context. De kwaliteit van het lesgeven moet voorop staan. In deze workshop voor directie en kwaliteitscoördinatoren gaat Maja hierom dieper in op kennisontwikkeling van het team, het…
lees meerWaar vind ik de tijd?
Maja Zuiderveld was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. In deze workshop leer je hoe de meest wezenlijke taak die je hebt, die van het lesgeven, ondersteunt met stevige lesvoorbereiding. Door de ogen van nieuwkomers kijken naar welke kennis je aan gaat leren. Tips voor stevig NT2 leren en voor het vinden van…
lees meerStap in burgerschap
Danielle Andrien, Ruth Notten en Niels van den Dungen en Marlien de Koning waren een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Bij het onderwijs aan nieuwkomers speelt burgerschapsonderwijs een grote rol. Je leert kinderen hoe ze om moeten gaan met culturele verschillen en leert ze stap voor stap meer over de Nederlandse…
lees meerLOWAN-leerlijnen: doorstroomperspectief eerste jaar bepalen
Marlien de Koning was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. De nieuwkomer stapt jouw school binnen. Tijdens de ‘sterke start’ bepaal je voor de leerling per vakgebied de ontwikkeling die je in het eerste jaar verwacht. We noemen dit het ‘doorstroomperspectief eerste jaar’. De LOWAN-leerlijnen helpen daarbij. Hoe? Dat leer je…
lees meerCultureel bewustzijn inzetten bij spelbegeleiding (voor de ervaren leerkracht)
Carla van Deelen was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. In deze masterclass staat de invloed van de culturele achtergrond op spel centraal. Spelscripts van nieuwkomers zijn een afspiegeling van de schema’s die zij geconstrueerd hebben in hun werkelijkheid. Cultuur maar ook een traumatisch verleden zijn onderdeel van die werkelijkheid. Door de interactie…
lees meerDe rol van diversiteit en cultureel bewustzijn bij spel (voor de beginnende leerkracht)
Carla van Deelen was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. In deze workshop staat (culturele) diversiteit centraal. We bespreken onze eigen diversiteit en welke invloed dit heeft op ons denken. Dit bewustzijn helpt ons het spel van kinderen met een andere culturele achtergrond te begeleiden. Wij gaan aan de slag met allerlei begeleidingstechnieken…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?