Media item: Presentatie
De wereld van het Koerdische kind
Moniek Sanders was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. De Koerden zijn het grootste volk ter wereld zonder eigen land. Veel Syrische vluchtelingenkinderen in Nederland zijn van Koerdische afkomst. Ze hebben soms als vluchteling ook in Turkije gewoond. Wat betekent de onderdrukking in die landen voor hun culturele identiteit, de talen…
lees meerVernieuwend handschriftonderwijs aan nieuwkomers
Marjon van Sambeek was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Een workshop waarin we je meenemen hoe je maatwerk kunt leveren in een zeer diverse groep. Ontdek de samenhang, de opbouw en de organisatie van vernieuwend en effectief handschriftonderwijs. Maak kennis met schrijfcircuits met stations voor verschillende handschriftniveaus. Van (voorbereidend) leren schrijven…
lees meerScholen inspireren met de videoroute meertaligheid
Maaike Verrips was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. De gratis beschikbare Videoroute Meertaligheid ondersteunt gesprekken en werksessies over het inzetten van thuistalen binnen teams en directies in het primair onderwijs. Hij bestaat uit 6 video’s met gespreksleidraden en een handleiding. In deze workshop ontdek je hoe je de Videoroute kunt inzetten bij…
lees meerSpreekkansen in meertalige klassen
Maaike Verrips was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Juist de kinderen die het het hardst nodig hebben, krijgen vaak de minste oefenkansen in de klas als het om spreken gaat. In deze workshop bespreken we aan de hand van de Videoroute Meertaligheid hoe je spreekkansen kunt creëren in meertalige klassen.
lees meerEen rijke tekstles in jouw klas
Wietske Visser en Jolijn Kromhout waren een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Hoe lees je rijke teksten met nieuwkomers? Hoe zorg je dat alle kinderen mee kunnen doen, plezier in lezen krijgen en de betrokkenheid groot blijft? We doen en bereiden samen een les voor, die je morgen in je eigen…
lees meerEen nieuwe taal: hoe werkt dat?
Saskia Versloot was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Hoe is het om als kleuter een tweede taal te leren? Hoe voelt dat? Wat helpt de nieuwkomers kleuter? In deze workshop belichten we wat er nodig is voor de kleuters in de reguliere klas. Is dat hetzelfde als voor nieuwkomers kleuters die naar…
lees meerDagelijkse taal en schooltaal: de juiste mix
Saskia Versloot was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Dagelijkse taal en school-/vaktaal: beide heb je nodig om mee te doen in de klas. De kennis van school-/vaktaal heb je nodig voor het verdiepend leren op school. Een uitdaging voor de leerkracht dit voor de anderstalige leerling goed aan te bieden: hoe…
lees meerJEZ to Emotions op school?
Graziela Dekeyser was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Internationaal onderzoek toont aan dat investeren in emotionele competenties een belangrijke hefboom is voor positieve school- en welzijnsuitkomsten. Scholen besteden hier steeds meer aandacht aan maar scholen zijn een niet-neutrale socialisatiecontext. Het is dus tot nu toe onduidelijk hoe wat scholen doen…
lees meerMeertalig opvoeden
Marga van Mil-Leijtens was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Starten op een school betekent voor veel meertalige gezinnen ook een nieuwe taal in het gezin. Opgroeien met twee, drie of vier talen is geen uitzondering meer. Wat betekent dit voor een gezin? Welke actuele adviezen krijgen ouders? Welke vragen hebben…
lees meerDe kracht van spel: ontdek, leer en verbind
Elsbeth Endeman en Ruth den Hertog waren een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Ontdek praktische dramaopdrachten die taalontwikkeling, lichaamstaal en culturele verbinding stimuleren. Ervaar energieke werkvormen die direct toepasbaar zijn voor nieuwkomers. Theaterdocenten Ruth den Hertog en Elsbeth Endeman nemen je, in deze doe-sessie, mee in de wereld van spelenderwijs leren.
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?