Leerniveau item: Alfabetisering
New Beginnings-lesmateriaal voor ISK
Vanuit het prijswinnende multimediaal project Shadow Game - over tieners alleen op de vlucht in Europa - is nu ook het lesmateriaal "New Beginnings" voor ISK ontwikkeld. In het ISK onderwijs hebben veel leerlingen met elkaar gemeen dat ze opnieuw moeten beginnen. Terwijl de jongeren allemaal verschillend zijn en een andere achtergrond hebben, kan…
lees meerProjectweek Respect
Ieder jaar is er landelijk de week van Respect. De ISK Deventer organiseert in die week in 2022 een projectweek Respect. Daarvoor zijn lesmaterialen gemaakt die ze graag delen met andere ISK's. Boekje projectweek Respect Rollenspel respectvol communiceren Docenten - Tips rollenspel
lees meerFocus op VUT
Het VUT-model Het VUT-model (vooruitkijken, voorkennis activeren, uitvoeren en terugkijken) zorgt voor een goede opbouw van je lessen. Focus op VUT gaat specifiek in op de V- en de T-fase van het model. Zowel de theoretische- als de praktische kant van deze fase komen aan bod. Focus op VUT biedt 85 uitgewerkte werkvormen voor…
lees meerNieuwe Start Alfabetisering
De methode "Nieuwe Start Alfabetisering" is de nieuwe totaalmethode alfabetisering voor 12 jaar en ouder van NCB uitgeverij (ter vervanging van 7/43). Deze methode is uitgebreid met de onderdelen mondelinge woordenschat en spreekvaardigheid (Spreek een woordje mee!) die de thema’s volgen van de werkboeken. Daarnaast bevat de methode extra lees- en schrijfboeken waarin naast…
lees meerVerhalenvertellers
Verhalenvertellers is een verzameling verhalen van jonge mensen uit alle windstreken. De verhalen in dit boek hebben thema's als dromen, avonturen, wensen, maar ook verdriet. De verhalenvertellers vertellen bijvoorbeeld over de vlucht uit hun moederland of hun ervaring met het wennen in een nieuw land. Alle twintig verhalen in Verhalenvertellers zijn beschikbaar in twee…
lees meerPraat je mee?
Met TaalCompleet Praat je mee? help je jouw leerlingen toewerken naar praktische doelstellingen. In Praat je mee? ligt de nadruk op het activeren, participeren en de zelfredzaamheid van de leerling. Hierbij wordt géén gebruik gemaakt van het schrift. Met deze activerende, blended-learning methode werk je aan: - spreekvaardigheid van niveau 0 naar A1 -…
lees meerAlternative ways
Alternative Ways (To Learn A Language) is de naam van een toolkit, ontwikkeld om te voorzien in een andere lesbenadering voor laaggeletterden en langzaam lerenden. De kit is ontwikkeld in het Europese Erasmus+-project met partners uit vier verschillende landen. Als docent kun je met de toolkit eenvoudig een les samenstellen, gevuld met actieve oefeningen…
lees meerDigLin+ werkboek op weg naar B1
DigLin+ is een digitale alfabetiseringsmethode voor anderstalige jongeren en volwassenen. De methode is zo opgezet dat de ongeschoolde leerder ermee uit de voeten kan en zich toch op een volwassen, zelfstandige manier het Latijnse schrift aanleert. Met dit werkboek van A2 > B1 haal je nog meer uit DigLin+. Het werkboek bevat vragen bij…
lees meerBeren op de weg
Als je vloeiend wil leren lezen in een nieuwe taal, is veel oefening nodig. Dat kan nu met Beren op de weg: een bundel verhalen voor beginnende lezers. Het zijn korte, vaak geestige verhalen uit verschillende landen, waarin wordt verteld over slimme mensen en domme mensen, over kracht door eendracht, over wrede en sluwe…
lees meerAlfataal
Alfataal is materiaal voor het oefenen van gespreksvaardigheid met alfaleerlingen in de ISK. Voor de leerling is er lesmateriaal in 20 aansprekende thema’s. Veel woorden, handige zinnen en gesprekjes oefenen staat voorop. Beter functioneel leren lezen en schrijven wordt eraan gekoppeld. Alfataal is gemaakt voor klassikaal gebruik, met gedifferentieerde oefeningen voor Alfa A, Alfa…
lees meer