Leerniveau item: Middenbouw
Beschrijfbare dobbelstenen met lesideeën
Goede kwaliteit beschrijfbare dobbelstenen die je steeds weer opnieuw kunt inzetten in de NT2-les. Schrijf er bijvoorbeeld woorden op die je net hebt behandeld en laat leerlingen er een zin of een verhaal mee maken, schrijf er werkwoorden op die ze moeten vervoegen, schrijf er conjuncties op en laat leerlingen een verhaal maken, schrijf…
lees meerBeeldverhaal over trauma
Met dit beeldverhaal leg je jongeren en hun ouders uit wat trauma is. Ook vertellen we hoe ouders hun kind met trauma kunnen ondersteunen. Dit beeldverhaal is beschikbaar in het Pools, Tigrinya, Arabisch, Oekraiens, Russisch en Nederlands.
lees meerBurgerschapslessen van SamSam
Samsam is een lesmethode die bestaat uit lessen burgerschap en het magazine. Kinderen leren met Samsam over verschillende culturen, landen, identiteitsvormen en duurzaamheid. Met de lesopdrachten leren ze vaardigheden zoals kritisch denken, verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen omgeving, verplaatsen in een ander, discussiëren en zoeken naar verbindingen.
lees meerTaalkaarten
Beschrijven, zelf nakijken, schoonvegen en opnieuw gebruiken. Dat kan met de Taalkaarten; stevige, geplastificeerde taalopdrachten van A3-formaat waar leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen. Taalkaarten kunnen per thema, per categorie of per vaardigheid worden aangeboden. De thema’s lopen in moeilijkheidsgraad op en zijn zeer gevarieerd: van sport en sprookjes tot de herfst en…
lees meerKiene Klanken
Stempel met fysieke stempels op de tablet en oefen spelenderwijs met letters, klanken en woorden, ondersteund door beeld én geluid. Kiene Klanken is ontwikkeld voor groep 3. De speciale letter-, woord- en klankoefeningen sluiten naadloos aan op de aanvankelijk leesmethodes van nu (Veilig leren lezen en Lijn 3). In groep 1 en 2 is de…
lees meerStappenplan rekentaal
Het is belangrijk om voorafgaand aan de rekenles te bekijken welke rekentaal nodig is om sommen te kunnen maken. De Rekentaalkaart, een opbrengst van het TRaP-project, kan een handig hulpmiddel zijn bij het (talig) voorbereiden van de rekenles. Het werken met deze kaart combineert het nagaan hoe het gestelde rekendoel gehaald kan worden met gedegen aandacht voor de…
lees meerAnderstalige kinderboeken – BukiBoek
Moedig het ontdekken van nieuwe talen aan of laat kinderen met een tweede taal in contact blijven met hun cultuur middels het lezen van boeken in de thuistaal. Dit alles draagt bij aan de leesmotivatie en taalontwikkeling van kinderen. <strong>Voordelen van anderstalige boeken<strong> - Thuistaal al fundament voor het leren van Nederlands - Versterken…
lees meerTaaljacht Preteaching NT2
Bij de methode Taaljacht is een apart preteachingkatern opgenomen dat gericht is op leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij de Nederlandse taal. Het gaat hierbij om extra leerstof voor woordenschat en oefening van taalverschijnselen (zinsbouw, vormleer, klankleer) die in de bronnen aan bod komen, om de bronnen uiteindelijk beter te kunnen begrijpen. Denk…
lees meerSpelling voor Bovenbouw en VO – Woordhelder
Spelling voor Bovenbouw en VO is oorspronkelijk bedoeld voor leerlingen met spellingproblemen of een spellingachterstand. De opbouw is vergelijkbaar met die van het remediërende Spellingprogramma van De Zuid-Vallei. Methode-onafhankelijk en er is relatief weinig instructie nodig. Deze methode is geschikt voor groep 6, 7 en 8 en de eerste jaren van het voortgezet onderwijs.
lees meerStaal
Staal is een methode die spelling en grammatica combineert. Met tekst, beeld en andere zelfgekozen bronnen werk je met de kinderen toe naar een taalproduct dat inspeelt op hun eigen belevingswereld.
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?