Kinderen die vanuit het buitenland naar Nederland komen, moeten het eerste jaar dat ze in Nederland zijn een zo optimaal mogelijk onderwijstraject doorlopen. Dit is noodzakelijk omdat de nieuwkomers aansluiting moeten vinden bij hun leeftijdsgenoten. Het blijkt dat nieuwkomers tijdens hun eerste jaar in Nederland vaak van school wisselen. Een adequaat onderwijskundig rapport is daarom een noodzakelijke voorwaarde om optimaal onderwijs te kunnen verzorgen. In opdracht van LOWAN-PO heeft Oberon in 2012 een onderwijskundig rapport ontworpen.
Categorie item: Nieuwkomersonderwijs
-

Onderzoek toegankelijkheid Nederlands onderwijs voor internationals
In dit onderzoek staan overwegingen en behoeften die internationals bij de schoolkeuze van hun kinderen hebben. Vooral wanneer het gaat om kinderen in de basisschoolleeftijd en wanneer men van plan is langer te blijven is het Nederlands onderwijs een aantrekkelijke optie voor hen.
-

De school als doorgangshuis, omgaan met tijdelijke migratie in het onderwijs
In dit Working Paper wordt ingegaan op het komen en gaan van migrantenkinderen. De verblijfsduur van migranten in Nederland verschilt onderling sterk en is bovendien vaak onvoorspelbaar. Voor het onderwijs leidt deze mobiliteit tot onvoorspelbare zijinstroom en zijuitstroom van migrantenleerlingen. Steeds vaker fungeren scholen als een soort doorgangshuis voor een divers scala aan leerlingen.
WRR Working paper 29 is geschreven in het kader van het project ‘Migratiediversiteit’ waarin de WRR onderzoekt hoe (de)centrale overheden om kunnen gaan met de toegenomen migratiediversiteit. In dit kader wil de WRR de verschillende kansen, knelpunten en belevingen rond migratiediversiteit in beeld brengen.
-

Nieuwkomers op school
Met inleidingen van Rinda den Besten (voorzitter PO-Raad) en Paul Rosenmöller (voorzitter VO-Raad).
Hoewel de instroom van nieuwkomers in het onderwijs geen nieuw fenomeen is, is het aantal nieuwkomers wel historisch hoog.
Dit maakt de belangrijke vraag actueel: hoe geven we goed onderwijs aan deze kinderen en hoe kunnen we ze begeleiden bij hun integratie in Nederland en alles wat daarbij komt kijken?
Hoe organiseer je goed onderwijs en hoe geef je goed onderwijs aan nieuwkomers?
Het gaat om zowel organisatorische vraagstukken (zoals financiën, gebouw, materiaal en personeel) als onderwijskundige zaken (bijvoorbeeld: wat is goed onderwijs, de kenmerken van NT2, lesgeven aan getraumatiseerde kinderen, omgaan met emoties en stress, met (semi-)analfabetisme, met ouders van nieuwkomers en cultuurverschillen).
Onderwijs is het startpunt voor een betere toekomst.
Door een samenwerking met IMC Weekendschool komen ook de kinderen zelf aan het woord: prachtige, indringende foto’s en de beschrijving die leerlingen van zichzelf hebben gemaakt, geven de lezer een beeldend inzicht in de kinderen voor en met wie ze dit werk eigenlijk doen.Doelgroep: leraren, intern begeleiders, zorgcoördinatoren, gedragsspecialisten, directies en besturen po en vo.
Alle auteurs werkten belangeloos mee en de opbrengst van het boek komt ten goede aan het onderwijs aan nieuwkomers. Scholen kunnen projecten aanvragen voor max. 2000 euro. -

Nieuwe kinderen, nieuwe kennis
Diverse schoolleiders geven aan wat hun uitdagingen zijn binnen het nieuwkomersonderwijs.
-

De opvang van anderstalige nieuwkomers in een kleuterklas
Deze brochure, uitgegeven in België, is zowel bedoeld voor de onthaalleerkracht als de klasleerkracht en heeft als inhoud:
- Veilige klasomgeving
- Belang van observatie
- Werken aan taalvaardigheid
- Extra activiteiten
- Socio-emotionele opvang
- Contact met ouders
- Te gebruiken lesmaterialen
- Achtergrondliteratuur
- Nuttige adressen.
