Bekijk menu

Categorie item: Nieuwkomersonderwijs

Deze nieuwkomersleerling is nog niet klaar voor het VO

Vaak is jouw 11-12 jarige leerling na 1 jaar nieuwkomersonderwijs, niet klaar om naar een vorm van VO te gaan die bij zijn of haar capaciteiten past. Een extra jaar met een (taal)programma op maat helpt de leerling om dat niveau wél te behalen.  

lees meer

Nieuw in nieuwkomersonderwijs: Hoe stel ik een beginsituatie?

Waar je aan moet denken wanneer je een nieuwkomer bij jou in de klas krijgt? Wat zijn de eerste stappen, wat is het belang van een intake en wat bied je deze leerlingen aan? Welke doelen stel je?  

lees meer

Ik heb een nieuwkomerskleuter of Oekraïense kleuter in de klas

Met een uitdagende en gevarieerde speelleeromgeving verrijk je het spel. Maar hoe zet je deze omgeving neer voor een leerling die nieuw is in Nederland, die uit een land komt waar oorlog is, die nog nooit op een stoel heeft gezeten? Hoe ga je om met grote verschillen? En dan wil je ook nog…

lees meer

Ik heb een nieuwkomer of Oekraïense leerling in de klas

In deze praktische webinar vertellen medewerkers van LOWAN-PO waar je aan moet denken wanneer je een nieuwkomer/leerling uit Oekraïne bij jou in de klas krijgt. Wat zijn de eerste stappen, wat is het belang van een intake en wat bied je deze leerlingen aan?

lees meer

Een optimale samenwerking tussen leerkracht, ondersteuner en IB-er

Op 6 februari 2023 organiseerde LOWAN-po een webinar over een optimale samenwerking tussen leerkracht, ondersteuner en IB-er. Een optimale samenwerking draagt bij aan een goede schoolontwikkeling van nieuwkomers. Maar hoe werk je goed samen? En wat hebben nieuwkomers specifiek nodig? Dit webinar richtte zich op leerkrachten, onderwijsondersteuners en IB-ers, werkzaam in het nieuwkomersonderwijs én…

lees meer

Hoe zeggen we dit in de rekenles

Tijdens een rekeninstructie is voordoen-nadoen meestal niet de beste manier om de leerlingen aan het denken te zetten, behalve als het gaat om de taal die nodig is om te leren rekenen. Systematische aandacht voor reken-wiskundetaal is geen luxe, maar bittere noodzaak om kinderen te leren rekenen, bepleiten de auteurs van dit artikel. Zij…

lees meer

Nieuwkomers in het PO en VO, doelgroepenonderzoek

De groep nieuwkomersleerlingen in Nederland is heterogeen van samenstelling. Alhoewel er verschillende nieuwkomersvoorzieningen zijn, starten veel nieuwkomers op een reguliere school. Op een reguliere school is veel behoefte aan expertise waarbij meer samenwerking en kennisdeling met nieuwkomersvoorzieningen bevorderlijk zouden zijn.

lees meer

Beter rekenen door te tekenen

In het huidige realistische rekenonderwijs in Nederland zijn veel rekenopgaven verpakt in een talige context. Dat maakt voor een deel van onze leerlingen rekenen extra lastig. Zouden wij hen dezelfde opgaven als kant-en-klare som voorleggen, dan is de kans dat ze tot een juiste oplossing komen veel groter. In het geval van een talige…

lees meer

Monitor: leefomstandigheden van kinderen in de asielopvang

Ondanks een aantal verbeteringen die de afgelopen jaren door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zijn doorgevoerd, zijn er signalen dat kinderen zich niet veilig voelen in de Nederlandse asielopvang. Ze ervaren constante stress en hebben geen toegankelijk vertrouwenspersoon waar zij terecht kunnen met hun zorgen. Ook het steeds onverwachts verhuizen naar een andere…

lees meer

Vast zomerprogramma voor AZC-kinderen

Regioplan heeft in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de mogelijkheden voor het opzetten van een zomerprogramma voor azc-kinderen onderzocht. Dit kwalitatieve onderzoek bestond uit verschillende stappen. Nadat een deskresearch/literatuurstudie een eerste inzicht gaf in het thema, zijn interviews gehouden met stakeholders voor het brede perspectief op de specifieke behoefte…

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina