Categorie item: Nieuwkomersonderwijs
Ik heb een nieuwkomer of Oekraïense leerling in de klas
In deze praktische webinar vertellen medewerkers van LOWAN-PO waar je aan moet denken wanneer je een nieuwkomer/leerling uit Oekraïne bij jou in de klas krijgt. Wat zijn de eerste stappen, wat is het belang van een intake en wat bied je deze leerlingen aan?
lees meerEen optimale samenwerking tussen leerkracht, ondersteuner en IB-er
Op 6 februari 2023 organiseerde LOWAN-po een webinar over een optimale samenwerking tussen leerkracht, ondersteuner en IB-er. Een optimale samenwerking draagt bij aan een goede schoolontwikkeling van nieuwkomers. Maar hoe werk je goed samen? En wat hebben nieuwkomers specifiek nodig? Dit webinar richtte zich op leerkrachten, onderwijsondersteuners en IB-ers, werkzaam in het nieuwkomersonderwijs én…
lees meerHoe zeggen we dit in de rekenles
Tijdens een rekeninstructie is voordoen-nadoen meestal niet de beste manier om de leerlingen aan het denken te zetten, behalve als het gaat om de taal die nodig is om te leren rekenen. Systematische aandacht voor reken-wiskundetaal is geen luxe, maar bittere noodzaak om kinderen te leren rekenen, bepleiten de auteurs van dit artikel. Zij…
lees meerNieuwkomers in het PO en VO, doelgroepenonderzoek
De groep nieuwkomersleerlingen in Nederland is heterogeen van samenstelling. Alhoewel er verschillende nieuwkomersvoorzieningen zijn, starten veel nieuwkomers op een reguliere school. Op een reguliere school is veel behoefte aan expertise waarbij meer samenwerking en kennisdeling met nieuwkomersvoorzieningen bevorderlijk zouden zijn.
lees meerBeter rekenen door te tekenen
In het huidige realistische rekenonderwijs in Nederland zijn veel rekenopgaven verpakt in een talige context. Dat maakt voor een deel van onze leerlingen rekenen extra lastig. Zouden wij hen dezelfde opgaven als kant-en-klare som voorleggen, dan is de kans dat ze tot een juiste oplossing komen veel groter. In het geval van een talige…
lees meerMonitor: leefomstandigheden van kinderen in de asielopvang
Ondanks een aantal verbeteringen die de afgelopen jaren door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zijn doorgevoerd, zijn er signalen dat kinderen zich niet veilig voelen in de Nederlandse asielopvang. Ze ervaren constante stress en hebben geen toegankelijk vertrouwenspersoon waar zij terecht kunnen met hun zorgen. Ook het steeds onverwachts verhuizen naar een andere…
lees meerVast zomerprogramma voor AZC-kinderen
Regioplan heeft in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de mogelijkheden voor het opzetten van een zomerprogramma voor azc-kinderen onderzocht. Dit kwalitatieve onderzoek bestond uit verschillende stappen. Nadat een deskresearch/literatuurstudie een eerste inzicht gaf in het thema, zijn interviews gehouden met stakeholders voor het brede perspectief op de specifieke behoefte…
lees meerWat werkt in schrijfonderwijs aan laaggeletterde anderstalige jongeren?
Deze gids formuleert vier onderzoeks geïnformeerde aanbevelingen voor effectief schrijfonderwijs aan laaggeletterde anderstalige nieuwkomers. Elke aanbeveling legt in heldere richtlijnen uit hoe de leerkracht deze theoretische principes kan vertalen naar de klaspraktijk. Verder voorziet de gids ook concrete werkvormen en lesideeën voor in de klas en kaders met achtergrondinformatie voor wie meer over een…
lees meerLeren van de blik van ouders en professionals
De onderzoekers hebben ouders in Rotterdam, Schiedam en Hoorn geïnterviewd. Het onderzoek is leuk en toegankelijk om te lezen. Voor mensen die veel met Bulgaarse en Poolse kinderen en ouders werken, staan er veel herkenbare situaties in. Ouders beschrijven hoe ze een school vonden voor hun kind, en wat ze van die school vinden.…
lees meerRuimte voor nieuwe talenten
Op dit moment blijft onderwijs aan nieuwkomers nog vaak beperkt tot één of twee jaar opvang in een taalklas, daarna moet een kind met de stroom mee. Wetenschap én praktijk plaatsen vraagtekens bij deze abrupte overgang en bij het nut van een eenzijdige focus op correct taalgebruik. Een meerjarenplan voor iedere leerling, mét aandacht…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?