Categorie item: Nieuwkomersonderwijs
Vertaalcirkel – werken aan begrip en inzicht
Leerkrachten constateren dat de CITO-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Zij zien vooral het talige karakter van deze toets als de oorzaak van deze problemen. De auteur, Ceciel Borghouts, van dit artikel gaat in op deze constatering en biedt leerkrachten een didactisch hulpmiddel: de vertaalcirkel. Zij beschrijft wat de vertaalcirkel is en hoe…
lees meerRekencoördinator deelt haar ervaring: rekenen met nieuwkomers
Rekenonderwijs aan nieuwkomers kent specifieke uitdagingen. Kinderen kunnen traumatische ervaringen hebben waardoor ze niet aan leren toekomen. De verschillen in vaardigheid zijn groot, bijvoorbeeld omdat kinderen in vluchtelingenkampen nauwelijks of geen onderwijs hebben genoten. Maar voor allen geldt dat de mate waarin ze de Nederlandse taal beheersen, van invloed is op hun begrip van…
lees meerWebinar ‘Ontwikkellijnen Nieuwkomers kleuters’
Dit schooljaar ontwikkelden LOWAN-po onder leiding van Saskia Versloot (taalkundige IJsselgroep) samen met een groep experts uit het nieuwkomersonderwijs, ontwikkellijnen voor kleuters. In dit webinar kom je meer te weten over de visie achter deze ontwikkellijnen en krijg je inzicht in hoe deze ontwikkellijnen in de praktijk kunnen worden ingezet.
lees meerWebinar ‘Doorstroom gezien vanuit de reguliere school’
Hoe start je met tweedejaars nieuwkomers en hoe zorg je ervoor dat de leerling sprongen blijft maken in het leerproces? In deze webinar, gegeven door Karin van Dijk van LOWAN-PO wordt antwoord gegeven op al deze vragen.
lees meerWebinar ‘Doorstroom gezien vanuit de nieuwkomersvoorziening’
Hoe bepaal je of een leerling kan doorstromen en wat is er allemaal nodig voor een goede overgang naar de reguliere school? In deze webinar, gegeven door Lenneke Grobbe van LOWAN-PO wordt antwoord gegeven op al deze vragen.
lees meerOnderzoek door Pharos over werken met meldcode bij nieuwkomersgezinnen
‘Een mentor van mijn school belde een ouder op, want zijn kind had geen huiswerk gemaakt. En die ouder zegt: “Het is goed dat u dat zegt, ik zal mijn kind een klap geven als hij thuis komt.” Waarop mijn collega zegt: “Nee, geen klap geven, dat mag niet in Nederland!” Waarop die meneer…
lees meerLOWAN lunchlezing: beginsituatie vaststellen en achtergrond meenemen
Deze lunchlezing zal focussen op de vraag: Hoe zou de beginsituatie kunnen worden beoordeeld om voldoende informatie te krijgen om het leren op te bouwen vanuit de achtergrond van de leerlingen? Om deze vraag te beantwoorden delen we internationale voorbeelden uit Vlaanderen, Franstalig België en Frankrijk. We hopen dat dit jullie inspiratie geeft voor…
lees meerRekenen met nieuwkomers
Op 24 november deelden Dianne Roerdink (Het ABC) en Sylvia Bos (leerkracht nieuwkomersonderwijs, Kuna Muno) hun kennis in de webinar ‘rekenen met nieuwkomers’. Het is mogelijk om de webinar terug te kijken via de fragmenten hieronder.
lees meerAlle vragen over nieuwkomers – vragen die we lastig vinden om hardop te stellen
Heb jij dat ook weleens.. – Dat je je afvraagt of de leerlingen (en hun ouder(s)) in jouw klas eigenlijk wel gemotiveerd zijn om Nederlands te leren? – Dat het gedrag van sommige leerlingen alle kanten opvliegt en dat je je afvraagt waarom je door één leerling de grip op de groep weleens verliest?…
lees meerIk heb een nieuwkomer in mijn reguliere groep
Dit webinar is voor leerkrachten op de reguliere school die een eerstejaarsnieuwkomer in de klas hebben. In dit webinar zullen wij de leerkrachten meenemen in de weg die de nieuwkomerleerling aflegt om tot leren te komen en hoe ze de Nederlandse taal leren. Wij zullen handvatten bieden om deze leerlingen van zo goed mogelijk…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?