Bekijk menu

Categorie item: Nieuwkomersonderwijs

Webinar ‘Doorstroom gezien vanuit de reguliere school’

Hoe start je met tweedejaars nieuwkomers en hoe zorg je ervoor dat de leerling sprongen blijft maken in het leerproces?  In deze webinar, gegeven door Karin van Dijk van LOWAN-PO wordt antwoord gegeven op al deze vragen.

lees meer

Webinar ‘Doorstroom gezien vanuit de nieuwkomersvoorziening’

Hoe bepaal je of een leerling kan doorstromen en wat is er allemaal nodig voor een goede overgang naar de reguliere school? In deze webinar, gegeven door Lenneke Grobbe van LOWAN-PO wordt antwoord gegeven op al deze vragen.

lees meer

Onderzoek door Pharos over werken met meldcode bij nieuwkomersgezinnen

‘Een mentor van mijn school belde een ouder op, want zijn kind had geen huiswerk gemaakt. En die ouder zegt: “Het is goed dat u dat zegt, ik zal mijn kind een klap geven als hij thuis komt.” Waarop mijn collega zegt: “Nee, geen klap geven, dat mag niet in Nederland!” Waarop die meneer…

lees meer

LOWAN lunchlezing: beginsituatie vaststellen en achtergrond meenemen

Deze lunchlezing zal focussen op de vraag: Hoe zou de beginsituatie kunnen worden beoordeeld om voldoende informatie te krijgen om het leren op te bouwen vanuit de achtergrond van de leerlingen? Om deze vraag te beantwoorden delen we internationale voorbeelden uit Vlaanderen, Franstalig België en Frankrijk. We hopen dat dit jullie inspiratie geeft voor…

lees meer

Rekenen met nieuwkomers

Op 24 november deelden Dianne Roerdink (Het ABC) en Sylvia Bos (leerkracht nieuwkomersonderwijs, Kuna Muno) hun kennis in de webinar ‘rekenen met nieuwkomers’. Het is mogelijk om de webinar terug te kijken via de fragmenten hieronder.

lees meer

Alle vragen over nieuwkomers – vragen die we lastig vinden om hardop te stellen

Heb jij dat ook weleens.. – Dat je je afvraagt of de leerlingen (en hun ouder(s)) in jouw klas eigenlijk wel gemotiveerd zijn om Nederlands te leren? – Dat het gedrag van sommige leerlingen alle kanten opvliegt en dat je je afvraagt waarom je door één leerling de grip op de groep weleens verliest?…

lees meer

Ik heb een nieuwkomer in mijn reguliere groep

Dit webinar is voor leerkrachten op de reguliere school die een eerstejaarsnieuwkomer in de klas hebben. In dit webinar zullen wij de leerkrachten meenemen in de weg die de nieuwkomerleerling aflegt om tot leren te komen en hoe ze de Nederlandse taal leren.  Wij zullen handvatten bieden om deze leerlingen van zo goed mogelijk…

lees meer

Deze nieuwkomersleerling is nog niet klaar voor het VO

Vaak is jouw 11-12 jarige leerling na 1 jaar nieuwkomersonderwijs, niet klaar om naar een vorm van VO te gaan die bij zijn of haar capaciteiten past. Een extra jaar met een (taal)programma op maat helpt de leerling om dat niveau wél te behalen.  

lees meer

Nieuw in nieuwkomersonderwijs: Hoe stel ik een beginsituatie?

Waar je aan moet denken wanneer je een nieuwkomer bij jou in de klas krijgt? Wat zijn de eerste stappen, wat is het belang van een intake en wat bied je deze leerlingen aan? Welke doelen stel je?  

lees meer

Ik heb een nieuwkomerskleuter of Oekraïense kleuter in de klas

Met een uitdagende en gevarieerde speelleeromgeving verrijk je het spel. Maar hoe zet je deze omgeving neer voor een leerling die nieuw is in Nederland, die uit een land komt waar oorlog is, die nog nooit op een stoel heeft gezeten? Hoe ga je om met grote verschillen? En dan wil je ook nog…

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina