Categorie item: Nieuwkomersonderwijs
Ruimte voor nieuwe talenten
Op dit moment blijft onderwijs aan nieuwkomers nog vaak beperkt tot één of twee jaar opvang in een taalklas, daarna moet een kind met de stroom mee. Wetenschap én praktijk plaatsen vraagtekens bij deze abrupte overgang en bij het nut van een eenzijdige focus op correct taalgebruik. Een meerjarenplan voor iedere leerling, mét aandacht…
lees meerDe kwaliteit van het onderwijs aan nieuwkomers, type 1 + 2, 2014/2015
De inspectie geeft aan wat de kwaliteit was op nieuwkomersscholen in 2014 en 2015.Dit rapport geeft inzicht in de kwaliteit van het onderwijs aan nieuwkomers op type 1- en type 2-voorzieningen. Onder type 1-voorzieningen verstaan we de azc-scholen die verbonden zijn aan asielzoekerscentra of (nood)opvanglocaties. Onder type 2-voorzieningen vallen de grotere, relatief zelfstandige nieuwkomersvoorzieningen…
lees meerSchoolloopbanen nieuwkomers
Het rapport is een verslag van een onderzoek naar de kwaliteit van de doorgaande leerlijn in het onderwijs aan nieuwkomers. Het doel van dit verkennend en kwalitatief onderzoek is om uitgaande van de huidige situatie en de wenselijke situatie een advies te geven over hoe scholen de kwaliteit van de doorgaande lijn in het onderwijs…
lees meerStreefdoelen nieuwkomersonderwijs
Ten behoeve van een thema-onderzoek in de Managementafspraak 2016 van de Inspectie van het Onderwijs, heeft de expertisegroep ‘Nieuwkomers’ een verkennend onderzoek opgezet waarin beoogd werd inzicht te verkrijgen in streefdoelen op taalgebied specifiek gericht op eerstejaars nieuwkomers van het primair onderwijs. Het onderzoek had als doel de inspecteurs van nieuwkomersvoorzieningen informatie te verschaffen…
lees meerVluchtelingen en onderwijs
https://www.lowan.nl/wp-content/uploads/2020/02/Verhuizen-zonder-afscheid-1.pdfIn de afgelopen jaren kwamen er door oorlogsgeweld meer vluchtelingen naar Nederland dan voorheen. Hun perspectieven op betaald werk en volwaardige participatie in de samenleving zijn slecht. In dit advies buigt de Onderwijsraad zich over de vraag: hoe kan het onderwijs vluchtelingen beter op weg helpen? Hij richt zich daarbij op kinderen en volwassenen…
lees meerNo lost generation: Education for refugee children. A comparison between Sweden, Germany, The Netherlands and Turkey
This paper looks into differences across countries in both the opportunities and the blockades that school systems and legal regulations present. It will focus on institutional factors that influence the opportunities of refugee children in education on the macro, meso and micro level. This paper research into the effects of differences in the school…
lees meerPerspectief van basisschoolleerkrachten op het onderwijs aan vluchtelingen- en/of asielzoekerskinderen in Nederland
Dit onderzoek richt zich op wat het voor leerkrachten betekent om les te geven aan asiel- en/of vluchtelingenkinderen. De factoren communicatie, instructie, sociaal-emotionele problematiek van leerlingen en de interpersoonlijke relatie tussen leerkracht en kind zijn als leidraad genomen. Aan de hand van de resultaten ontstaat er inzicht in de werkwijze van basisscholen en de…
lees meerOrganiseren van nieuwkomersonderwijs
Wat zijn de succesfactoren, de uitdagingen, de afspraken en ontwikkelingen in het regionaal organiseren van nieuwkomersonderwijs. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, kennis van beleid en wetenschappelijke inzichten brengt Sardes een publicatie die een langs breekt voor duurzame, regionale oplossingen op het gebied van nieuwkomersonderwijs. Daarnaast geeft de publicatie een beeld van…
lees meerVerhuizen zonder afscheid
Verhuizingen hebben grote impact op kinderen. Het blijkt uit het verhaal van Sarah en Farid. En niet alleen voor de kinderen zelf; ook voor de andere kinderen en de docent van hun oude klas. Dit onderzoek heeft plaats gevonden naar aanleiding van een klacht over de verhuizing van twee kinderen door de DT&V en…
lees meerOnderzoek naar taalbeleid aan nieuwkomers
Brecht Jelsma heeft in begin 2014 haar scriptie afgerond na haar BA aan de Universiteit van Utrecht. Het doel van het onderzoek was om het taalbeleid voor nieuwkomers in de basisschoolleeftijd in kaart te brengen op drie niveaus: Europees, Nederlands en gemeentelijk niveau.
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?