Categorie item: Nieuwkomersonderwijs
Rekencoördinator deelt haar ervaring: rekenen met nieuwkomers
Rekenonderwijs aan nieuwkomers kent specifieke uitdagingen. Kinderen kunnen traumatische ervaringen hebben waardoor ze niet aan leren toekomen. De verschillen in vaardigheid zijn groot, bijvoorbeeld omdat kinderen in vluchtelingenkampen nauwelijks of geen onderwijs hebben genoten. Maar voor allen geldt dat de mate waarin ze de Nederlandse taal beheersen, van invloed is op hun begrip van…
lees meerOnderzoek door Pharos over werken met meldcode bij nieuwkomersgezinnen
‘Een mentor van mijn school belde een ouder op, want zijn kind had geen huiswerk gemaakt. En die ouder zegt: “Het is goed dat u dat zegt, ik zal mijn kind een klap geven als hij thuis komt.” Waarop mijn collega zegt: “Nee, geen klap geven, dat mag niet in Nederland!” Waarop die meneer…
lees meerHoe zeggen we dit in de rekenles
Tijdens een rekeninstructie is voordoen-nadoen meestal niet de beste manier om de leerlingen aan het denken te zetten, behalve als het gaat om de taal die nodig is om te leren rekenen. Systematische aandacht voor reken-wiskundetaal is geen luxe, maar bittere noodzaak om kinderen te leren rekenen, bepleiten de auteurs van dit artikel. Zij…
lees meerNieuwkomers in het PO en VO, doelgroepenonderzoek
De groep nieuwkomersleerlingen in Nederland is heterogeen van samenstelling. Alhoewel er verschillende nieuwkomersvoorzieningen zijn, starten veel nieuwkomers op een reguliere school. Op een reguliere school is veel behoefte aan expertise waarbij meer samenwerking en kennisdeling met nieuwkomersvoorzieningen bevorderlijk zouden zijn.
lees meerBeter rekenen door te tekenen
In het huidige realistische rekenonderwijs in Nederland zijn veel rekenopgaven verpakt in een talige context. Dat maakt voor een deel van onze leerlingen rekenen extra lastig. Zouden wij hen dezelfde opgaven als kant-en-klare som voorleggen, dan is de kans dat ze tot een juiste oplossing komen veel groter. In het geval van een talige…
lees meerMonitor: leefomstandigheden van kinderen in de asielopvang
Ondanks een aantal verbeteringen die de afgelopen jaren door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zijn doorgevoerd, zijn er signalen dat kinderen zich niet veilig voelen in de Nederlandse asielopvang. Ze ervaren constante stress en hebben geen toegankelijk vertrouwenspersoon waar zij terecht kunnen met hun zorgen. Ook het steeds onverwachts verhuizen naar een andere…
lees meerVast zomerprogramma voor AZC-kinderen
Regioplan heeft in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de mogelijkheden voor het opzetten van een zomerprogramma voor azc-kinderen onderzocht. Dit kwalitatieve onderzoek bestond uit verschillende stappen. Nadat een deskresearch/literatuurstudie een eerste inzicht gaf in het thema, zijn interviews gehouden met stakeholders voor het brede perspectief op de specifieke behoefte…
lees meerWat werkt in schrijfonderwijs aan laaggeletterde anderstalige jongeren?
Deze gids formuleert vier onderzoeks geïnformeerde aanbevelingen voor effectief schrijfonderwijs aan laaggeletterde anderstalige nieuwkomers. Elke aanbeveling legt in heldere richtlijnen uit hoe de leerkracht deze theoretische principes kan vertalen naar de klaspraktijk. Verder voorziet de gids ook concrete werkvormen en lesideeën voor in de klas en kaders met achtergrondinformatie voor wie meer over een…
lees meerWoordenschatuitbreiding 6-12 jarigen
In 2016 is een update van Digiwak gemaakt, waarbij nieuwe functies aan de website zijn toegevoegd. Hoewel ook in de eerdere versie al de mogelijkheid bestond om woorden te clusteren en daaraan definities en voorbeeldzinnen toe te voegen, werd van die mogelijkheid slechts spaarzaam gebruikgemaakt. Leerkrachten gaven aan daar door tijdgebrek niet aan toe…
lees meerLeren van de blik van ouders en professionals
De onderzoekers hebben ouders in Rotterdam, Schiedam en Hoorn geïnterviewd. Het onderzoek is leuk en toegankelijk om te lezen. Voor mensen die veel met Bulgaarse en Poolse kinderen en ouders werken, staan er veel herkenbare situaties in. Ouders beschrijven hoe ze een school vonden voor hun kind, en wat ze van die school vinden.…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?