Categorie item: Nieuwkomersonderwijs
Tips voor hoogbegaafdheid bij nieuwkomers
Hoogbegaafd word je niet, dat ben je al vanaf je geboorte. In iedere klas, dus ook een taalklas, kan een kind met kenmerken van hoogbegaafdheid zitten. De focus in het eerste jaar nieuwkomersonderwijs ligt vooral op het leren van de Nederlandse taal en het zo snel mogelijk aansluiten bij leeftijdsgenoten. Hierdoor wordt hoogbegaafdheid niet…
lees meerTaalontwikkeling van het kind (vierde editie)
Taalontwikkeling van het kind laat lezers kennismaken met de verschillende fases in het taalverwervingsproces van kinderen, vanaf de geboorte tot de leeftijd van 8 jaar. Het verloop van de taalvordering van kinderen in het algemeen wordt inzichtelijk gemaakt, maar ook hoe het er specifiek in het Nederlands aan toe gaat. Daarnaast bevat het boek…
lees meer5 tips voor het organiseren van medezeggenschap door ouders in het nieuwkomersonderwijs
Een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad bij een nieuwkomersschool, hoe doe je dat? Wat is er vereist in nieuwkomersonderwijs als het gaat om een medezeggenschapsraad? In dit artikel lees je wat moet en wat mag en delen we 5 praktische tips.
lees meerOndersteuning voor scholen met Roma-leerlingen
Wie zijn Roma-leerlingen? Wat moet je weten over de Romani-taal (Romani)? Hoe ga je om met verzuim, als hier sprake van is? Kun je extra bekostiging aanvragen? Deze en andere vragen komen regelmatig binnen bij onze helpdesk. In dit artikel geven LOWAN en OWRS (expertisepunt Roma-Sinti) de eerste handvatten voor scholen.
lees meerWel of geen IQ-test?
Moeten we een IQ-test afnemen? Dit is een veelgestelde vraag binnen het onderwijs aan nieuwkomers. In dit artikel zetten we de voor- en tegens op een rijtje en geven we aan welke testen je kan gebruiken.
lees meerPosition paper: kansrijk adviseren voor nieuwkomersleerlingen
Ieder kind in groep 8 verdient een passende en kansrijke plek op de middelbare school. Ook kinderen die nog maar net in Nederland zijn. Toch zien we in de praktijk dat dit voor veel scholen een grote uitdaging is. Hoe kan je bijvoorbeeld een passend schooladvies geven als een kind nog maar weinig Nederlands…
lees meerNieuwkomerskleuters in jouw groep? Deel 1: een veilige start voor de nieuwkomerskleuter
De overstap van thuis naar school is groot, vooral voor kleuters die nog nooit een peutergroep of school hebben bezocht. Sommigen vinden het spannend en leuk, anderen raken overweldigd. Als een kleuter zich veilig voelt, kan hij of zij zich ontwikkelen. Hoe zorg je er als leerkracht voor dat de nieuwkomerkleuter zich veilig voelt…
lees meerOnderwijsbehoeften van nieuwkomersleerlingen groep 1-8
Onderwijs aan nieuwkomers vraagt om maatwerk dat aansluit bij hun taalontwikkeling en aanpassing aan een nieuwe omgeving. In dit overzicht vind je de onderwijsbehoeften van leerlingen die een nieuwe taal leren en wennen aan de nieuwe omgeving. Deze behoeften zijn ingedeeld naar: leraar, medeleerlingen, (speel)leeromgeving, instructie en opdrachten.
lees meerGekleurde IQ-testen bij vluchtelingkinderen
Vluchtelingenkinderen krijgen vaak een lager schooladvies dan passend is, mede door gekleurde IQ-testen. Leerlingen met een niet-westerse achtergrond belanden zes keer zo vaak in het praktijkonderwijs. Dit komt niet alleen door taalachterstand. De inschatting begint vaak met non-verbale IQ-testen, bedoeld om taal te omzeilen, maar die volgens klinisch psycholoog Victor Kouratovsky juist discriminatie bevorderen.…
lees meerPodcast: Hoe geef je goed les aan nieuwkomers?
Tjip de Jong gaat in gesprek met Judith van de Vooren en Hanna Kuijs. Ze bespreken verschillende vraagstukken: Hoe kun je de woordenschat van deze leerlingen versterken? Hoe ga je om met toetsen en vakken zoals wereldoriëntatie? En wat is de rol van het gebruik van de moedertaal tijdens de les? Ze delen concrete…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?