Categorie item: Nieuwkomersonderwijs
O jee, een NT2-leerling in de klas. NT2-handreiking voor docenten VO en MBO
Leerlingen die vanuit de ISK/ taalklas het reguliere onderwijs instromen, zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. In de ISK/taalklas is een goede basis gelegd voor het Nederlands, binnen het regulier onderwijs kan én moet hun Nederlandse taalvaardigheid zich verder ontwikkelen. De leerling moet zich ook de inhoud van veel vakken eigen maken. Elke docent…
lees meerOnderwijs in een gekleurde samenleving
Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen perfect samengaan. Daar bestaat voldoende wetenschappelijk bewijs voor. Het blijkt ook uit de vele voorbeelden van scholen in binnen- en buitenland. Helaas vind je die nauwelijks terug in de studieboeken en cursussen die de toekomstige generaties professionals klaar moeten stomen, van leraren tot schoolleiders en van sociaal werkers tot…
lees meerDe rol van woordenschat bij begrijpend lezen
Brochure met uitkomsten van een onderzoek naar de rol van woordenschat bij begrijpend lezen. Waarom is woordenschat van belang? In deze brochure worden naast theoretische inzichten veel praktische tips gegeven voor de onderwijspraktijk rondom woordenschat.
lees meerExpliciet woordenschatonderwijs
Een grote woordenschat is belangrijk voor het begrijpen en produceren van taal. In dit artikel vragen de auteurs zich af waarom het ons niet goed lukt om woordenschatonderwijs te geven dat de woordenschat van leerlingen ook daadwerkelijk vergroot. Is het eigenlijk wel zinvol om alle leerlingen expliciet woordbetekenissen aan te leren? En wanneer we…
lees meerTips voor hoogbegaafdheid bij nieuwkomers
Hoogbegaafd word je niet, dat ben je al vanaf je geboorte. In iedere klas, dus ook een taalklas, kan een kind met kenmerken van hoogbegaafdheid zitten. De focus in het eerste jaar nieuwkomersonderwijs ligt vooral op het leren van de Nederlandse taal en het zo snel mogelijk aansluiten bij leeftijdsgenoten. Hierdoor wordt hoogbegaafdheid niet…
lees meerTaalontwikkeling van het kind (vierde editie)
Taalontwikkeling van het kind laat lezers kennismaken met de verschillende fases in het taalverwervingsproces van kinderen, vanaf de geboorte tot de leeftijd van 8 jaar. Het verloop van de taalvordering van kinderen in het algemeen wordt inzichtelijk gemaakt, maar ook hoe het er specifiek in het Nederlands aan toe gaat. Daarnaast bevat het boek…
lees meer5 tips voor het organiseren van medezeggenschap door ouders in het nieuwkomersonderwijs
Een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad bij een nieuwkomersschool, hoe doe je dat? Wat is er vereist in nieuwkomersonderwijs als het gaat om een medezeggenschapsraad? In dit artikel lees je wat moet en wat mag en delen we 5 praktische tips.
lees meerOndersteuning voor scholen met Roma-leerlingen
Wie zijn Roma-leerlingen? Wat moet je weten over de Romani-taal (Romani)? Hoe ga je om met verzuim, als hier sprake van is? Kun je extra bekostiging aanvragen? Deze en andere vragen komen regelmatig binnen bij onze helpdesk. In dit artikel geven LOWAN en OWRS (expertisepunt Roma-Sinti) de eerste handvatten voor scholen.
lees meerWel of geen IQ-test?
Moeten we een IQ-test afnemen? Dit is een veelgestelde vraag binnen het onderwijs aan nieuwkomers. In dit artikel zetten we de voor- en tegens op een rijtje en geven we aan welke testen je kan gebruiken.
lees meerPosition paper: kansrijk adviseren voor nieuwkomersleerlingen
Ieder kind in groep 8 verdient een passende en kansrijke plek op de middelbare school. Ook kinderen die nog maar net in Nederland zijn. Toch zien we in de praktijk dat dit voor veel scholen een grote uitdaging is. Hoe kan je bijvoorbeeld een passend schooladvies geven als een kind nog maar weinig Nederlands…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?