Primair onderwijs
Actuele en relevante informatie omtrent het nieuwkomersonderwijs voor leerlingen in de basisschoolleeftijd.
Over ons
Wie zijn wij? Wie werkt er in het landelijke team? Wie is de regio coördinator in jouw regio?
Advies van onderwijsraad: Benut talige diversiteit
Uitgelicht
Werkgroepleden LOWAN-PO blikken terug
Nu het jaar bijna op zijn einde loopt, is het tijd om terug te blikken. Werkgroepleden Leonie Magnin, Sandra van der Tempel, Ella van Essen, Kristel Borghs en Renée Veltenaar vertellen over 2025. Wat was dit jaar hun LOWAN-hoogtepunt? Welk moment is hen het meest bijgebleven? En wat zijn hun goede voornemens voor 2026?
Programma bekend: regionale studiemiddagen LOWAN-PO in maart 2026
De regionale studiedagen bieden een unieke kans om meer te leren over onderwijs aan nieuwkomers, je te laten inspireren door regionale experts, en kennis en ervaringen uit te wisselen tussen taalscholen en reguliere basisscholen. Het programma bestaat uit inspirerende lezingen, workshops en interactieve sessies, speciaal gericht op de uitdagingen en kansen binnen het (speciaal) basisonderwijs.
Blijf groeien in je vak: LOWAN-webinars zijn laagdrempelig en gratis!
Onderwijs aan nieuwkomers vraagt om actuele kennis én praktische handvatten. Professionalisering helpt om kinderen de juiste ondersteuning te bieden in de klas. In de gratis LOWAN-webinars bieden we een basisaanbod en maandelijkse webinars. Webinars vol praktische tips die je de volgende dag al kunt toepassen. Geen reistijd, wel waardevolle kennis en inspiratie. Hieronder het aanbod voor het komende halfjaar.
Een mooie dag vol ontmoetingen en verdieping
Op 24 november ’25 was er een KC/directiestudiedag. Een dag vol inspiratie, praktische handvatten en waardevolle uitwisselingen met collega’s uit het hele land. Na een start over het meerjarenmodel deelde Marieke Renkema haar kennis over ‘zicht op ontwikkeling’ met ons. Vervolgens waren er in de middag diverse deelsessies.
Veelgestelde vragen over specifieke onderwijsbehoeften bij nieuwkomers
Bij LOWAN-PO krijgen we regelmatig vragen vanuit taalklas, regulier en s(b)o, over nieuwkomers met specifieke individuele onderwijsbehoeften. We hebben de drie meest gestelde vragen voor je op een rij gezet, mét antwoorden om je snel op weg te helpen.
Webinar gemist? Kijk ze terug!
Doorstroom van po naar vo onder de aandacht!
In dit position-paper worden de knelpunten en goede voorbeelden uiteengezet en formuleren wij adviezen. Wij hopen dat de position paper een aanzet is om de doorstroom po-vo voor nieuwkomers te verbeteren en bij alle partijen onder de aandacht te brengen.
Advies: Scan je school
Wil je weten hoe jullie onderwijs ervoor staat? De LOWAN-zelfscan is een handig hulpmiddel om zicht te krijgen op de onderwijskwaliteit op jullie school. Tijdens de studiedag voor directie, ib-ers en kwaliteitscoördinatoren werd er ingezoomd op de zelfscan. Op de LOWAN-website vind je een interview waar 4 onderwijsprofessionals hun ervaring delen.
Doorstroomperspectief in het eerste jaar bepalen
Bepaal met behulp van de LOWAN-leerlijnen het doorstroomperspectief voor het eerste jaar. Krijg zicht op ontwikkeling van jouw nieuwkomersleerling. Ga cyclisch na of de leerling naar verwachting ontwikkeld en noteer dit in een volgsysteem. Doe dit voor de (nieuwkomers)leerling per vakgebied aan de hand van de beginsituatie. Hoe? Kijk het filmpje of lees het artikel.
Naar artikel