Ontwikkelingsperspectief

Wat is een ontwikkelingsperspectief?

In het waarderingskader van inspectie staat bij indicator 7.3:

‘De school stelt bij plaatsing voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief vast’.

Hiermee wordt bedoeld dat er een realistisch en onderbouwd ontwikkelingsperspectief bepaald worden, met hiervan afgeleide tussendoelen die leidend moeten zijn voor het leerstofaanbod (eigen leerlijn) en het volgen van de vorderingen.

Uitleg ontwikkelingsperspectief

icon-purple-fileEen ontwikkelingsperspectief van de NK school in Haarlem (pdf)
icon-purple-filePresentatie Judith van de Vooren: Doelen en ontwikkelingsperspectief voor nieuwkomers (pdf)
icon-purple-fileEen IOP van de NK school in Emmen (pdf)

Basisstructuur voor leerstof
Om een goed ontwikkelingsperspectief op te stellen moeten de leerstoflijnen en tussen/ einddoelen duidelijk zijn. De leerstoflijnen die nieuwkomersscholen veel al beschrijven zijn m.b.t. de volgende vakgebieden: woordenschat, technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen. Op basis van de beginsituatie of de toetsresultaten bepaal je een beredeneerd aanbod.

Contactgegevens PO

Boudien Bakker en Marieke Postma
b.bakker@lowan.nl
+31 (0)6 - 52 858 732

Reacties zijn gesloten.