Inhoud
Na het volgen van de opleiding Taalcoördinator ben je een expert op het gebied van het taal- en leesonderwijs en ben je in staat binnen de school of bestuur een initiërende rol op het gebied van taal en lezen te vervullen.
In de rol als lees-/taalcoördinator word je geacht om een aantal rollen op je te nemen: de rol van expert/inspirator en die van procesbegeleider/coach. Van taalexperts wordt verwacht dat ze kennis over taaldomeinen kunnen overdragen aan hun team, toetsgegevens kunnen analyseren en hier concrete en haalbare doelen uit kunnen extraheren. Als procesbegeleider worden taalcoördinatoren geacht hier een plan voor te maken en de uitvoering van dit proces te monitoren. Hierbij wordt veel initiatief verwacht: inspireren, aanspreken en coachen van collega’s, het in de organisatie brengen van nieuwe kennis, afstemming met directie/schoolplan.
Bovenstaande vergt onder andere de volgende competenties (hbo-niveau, onder andere geput uit het CODO-bekwaamheidsdossier):
Inhoud (inspirator/expert)
- inhoudelijke kennis over de taaldomeinen: zie modules
- initiatief nemen
- professionaliseren
- samenwerken
- presenteren
Houding
- reflecteren
- analyseren
- plannen
- monitoren (inclusief kennis van borging)
- doel- en opbrengstgericht werken
Verhouding
- initiëren
- coachen
- samenwerken
- flexibel anticiperen
- verbinden (directie-team en theorie-praktijk)
Interesse in deze cursus?
Wil je een aanpassing doorvoeren in deze cursus?
Wijzigen