Bekijk menu
Professionalisering

Studiemiddag regio Noord-Holland en Utrecht 

Sprekers: Hanna Kuijs en vele anderen (zie programma hieronder)
Wanneer : 12 maart 2026  van: 13:00 tot 17:00 uur
Locatie: Breukelen – Van der Valk, Stationsweg 91

We organiseren dit jaar 6 studiemiddagen op verschillende plekken in het land. Een van deze studiemiddagen is op 12 maart in Breukelen. Deze middagen zijn gericht op de doorstroom en ondersteuning van nieuwkomers in het regulier basisonderwijs. Met een lange termijn visie en een stevige doorgaande lijn versterken we het onderwijs aan deze doelgroep. Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven deze studiemiddag bij te wonen, ontvangen we max 2 personen per school.  

Aanmelden kan vanaf 12 januari om 15.00 uur via de aanmeldknop.
Tip: Bekijk alvast de keuzesessies. 

 

Programma

Simone Rossing (LOWAN regio coördinator) opent deze studiemiddag. Vervolgens geeft Hanna Kuijs een inspirerende keynote. Daarna zijn er 2 workshopsrondes. Tijdens iedere ronde is er een keuze uit 5 sessies. We sluiten de middag af met een drankje en snack. Hieronder een overzicht van de sessies.

Bekijk schema

Programma

donderdag 12 maart 2026
Lijstweergave
Blokweergave
Legenda:
Plenair
Keuzesessie
13:00
13:15
13:30
13:45
14:00
14:15
14:30
14:45
15:00
15:15
15:30
15:45
16:00
16:15
16:30
Plenair: Hoe taalsteun bijdraagt aan inclusie van nieuwkomers in de reguliere groep 
Plenair: Hoe taalsteun bijdraagt aan inclusie van nieuwkomers in de reguliere groep 
Start/eind tijd: 13:00 - 13:45

Met taalsteun doen, denken en praten nieuwkomers beter mee in de klas. Hanna Kuijs laat met theorie en praktische videofragmenten zien wat taalsteun is, hoe je het inzet en wat het oplevert: kleine didactische aanpassingen met groot effect, niet alleen voor nieuwkomers, maar voor alle leerlingen.

Door: Hanna Kuijs (Leerkracht en onderwijskundige, gespecialiseerd in meertaligheid en NT2) 

Taalsteun in de praktijk
Taalsteun in de praktijk
Start/eind tijd: 14:00 - 14:45

In deze workshop ga je praktisch aan de slag met taalsteun. Aan de hand van voorbeelden uit verschillende vakken verken je kernelementen van goede taalsteun. Je ontdekt wat al goed gaat, waar kansen liggen en hoe je hierover het gesprek voert met collega’s.

Door: Hanna Kuijs (Leerkracht en onderwijskundige, gespecialiseerd in meertaligheid en NT2)

Taalsteun in de praktijk
Taalsteun in de praktijk
Start/eind tijd: 15:15 - 16:00

In deze workshop ga je praktisch aan de slag met taalsteun. Aan de hand van voorbeelden uit verschillende vakken verken je kernelementen van goede taalsteun. Je ontdekt wat al goed gaat, waar kansen liggen en hoe je hierover het gesprek voert met collega’s.

Door: Hanna Kuijs (Leerkracht en onderwijskundige, gespecialiseerd in meertaligheid en NT2)

Nieuwkomerskleuters
Nieuwkomerskleuters
Start/eind tijd: 14:00 - 14:45

Nieuwkomers in de kleuterleeftijd: hoe sluit je goed aan bij hun behoeften? Frederike Groothoff bespreekt vanuit haar eigen onderzoek waarom een taalschool niet altijd ideaal is, maar volledig meedraaien in een reguliere groep ook niet. Ontdek wat wél nodig is om deze kinderen optimaal te ondersteunen.

Door: Frederike Groothoff (Eigenaar van LangWhich, expert meertaligheid)

Nieuwkomerskleuters
Nieuwkomerskleuters
Start/eind tijd: 15:15 - 16:00

Nieuwkomers in de kleuterleeftijd: hoe sluit je goed aan bij hun behoeften? Frederike Groothoff bespreekt vanuit haar eigen onderzoek waarom een taalschool niet altijd ideaal is, maar volledig meedraaien in een reguliere groep ook niet. Ontdek wat wél nodig is om deze kinderen optimaal te ondersteunen.

Door: Frederike Groothoff (Eigenaar van LangWhich, expert meertaligheid)

Functionele meertaligheid: van theorie naar praktijk
Functionele meertaligheid: van theorie naar praktijk
Start/eind tijd: 14:00 - 14:45

In mijn bijdrage deel ik inzichten vanuit de theorie en maken we direct samen de vertaalslag naar de praktijk. Waar past jouw school in het talenbeleid continuüm en hoe kun je aan de slag gaan met talige diversiteit in de klas en creëer je een inclusieve taalleeromgeving?

Door: Eva van Leeuwen (Logopedist en taalkundige, opleidingsdocent aan de Marnix Academie)

Functionele meertaligheid: van theorie naar praktijk
Functionele meertaligheid: van theorie naar praktijk
Start/eind tijd: 15:15 - 16:00

In mijn bijdrage deel ik inzichten vanuit de theorie en maken we direct samen de vertaalslag naar de praktijk. Waar past jouw school in het talenbeleid continuüm en hoe kun je aan de slag gaan met talige diversiteit in de klas en creëer je een inclusieve taalleeromgeving?

Door: Eva van Leeuwen (Logopedist en taalkundige, opleidingsdocent aan de Marnix Academie)

Veelgestelde vragen over doorstroom van nieuwkomers in de praktijk
Veelgestelde vragen over doorstroom van nieuwkomers in de praktijk
Start/eind tijd: 14:00 - 14:45

Hoe zorg je voor een goede start als een leerling doorstroomt van een taalklas? In deze sessie bespreken we veiligheid, maatwerk en hoe je sprongen in de lesstof mogelijk maakt. Praktische tips en antwoorden op jouw vragen over doorstroom van nieuwkomers vanuit de dagelijkse praktijk.

Door: Edith de Graaff, Jaqueline Houben en Dianne May (Adviescentrum HaarlemTaal)

Veelgestelde vragen over doorstroom van nieuwkomers in de praktijk
Veelgestelde vragen over doorstroom van nieuwkomers in de praktijk
Start/eind tijd: 15:15 - 16:00

Hoe zorg je voor een goede start als een leerling doorstroomt van een taalklas? In deze sessie bespreken we veiligheid, maatwerk en hoe je sprongen in de lesstof mogelijk maakt. Praktische tips en antwoorden op jouw vragen over doorstroom van nieuwkomers vanuit de dagelijkse praktijk.

Door: Edith de Graaff, Jaqueline Houben en Dianne May (Adviescentrum HaarlemTaal)

Rijke teksten en nieuwkomers
Rijke teksten en nieuwkomers
Start/eind tijd: 14:00 - 14:45

Werken met rijke teksten in een diverse school? Ontdek hoe je alle kinderen betrekt, plezier laat ervaren en basisvaardigheden laat ontwikkelen. In deze workshop leer je hoe rijke teksten taal, kennis en verbinding stimuleren en hoe je dit praktisch vormgeeft in een taalrijke leeromgeving.

Door: Merlijn Wentzel (Opleider NIVOZ, docent EMPO, begeleider Stichting Taalvorming)

Rijke teksten en nieuwkomers
Rijke teksten en nieuwkomers
Start/eind tijd: 15:15 - 16:00

Werken met rijke teksten in een diverse school? Ontdek hoe je alle kinderen betrekt, plezier laat ervaren en basisvaardigheden laat ontwikkelen. In deze workshop leer je hoe rijke teksten taal, kennis en verbinding stimuleren en hoe je dit praktisch vormgeeft in een taalrijke leeromgeving.

Door: Merlijn Wentzel (Opleider NIVOZ, docent EMPO, begeleider Stichting Taalvorming)

Vanaf 12 januari 15.00 uur is inschrijven mogelijk. Het is goed om alvast te weten welke workshop keuze de voorkeur heeft. Na de inschrijving wordt er een bevestigingsmail verstuurd naar het opgegeven mailadres. De bevestigingsmail geeft aan dat de inschrijving is gelukt.

Wij sturen naar al onze nieuwsbrief abonnees een melding dat inschrijven mogelijk is. Nog niet lid van LOWANieuws? Onderaan deze pagina staat de aanmeldingsknop. Aanmelden is gratis.

 

 

Deel deze pagina