Media item: Presentatie
Meespelen in doen-alsof-spel stimuleert taalontwikkeling
Resi Damhuis gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Jonge kinderen spelen graag. Gebruik de kracht van spel om natuurlijke taalverwerving te stimuleren: ga meespelen in doen-alsof-spel. Hoe zorg je dat je het spel niet verstoort maar juist versterkt? Je krijgt concrete handvatten om spelenderwijs aan taalontwikkeling te werken. Bestemd voor: zowel beginnende…
lees meerLezen met begrip
Aurora Smit-de Groot en Evelien Wouters gaven een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Onlangs verscheen de publicatie ‘De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen’ (Houtveen & Van Steensel, 2022). Daarin staat beschreven welke kernelementen een rol spelen bij effectief onderwijs in begrijpend lezen. Maar hoe vertaalt deze inhoud zich naar het werken…
lees meerRijke taalomgeving neerzetten
Erna van Koeven en Ellen Julius gaven een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Hoe minder taal leerlingen tot hun beschikking hebben, hoe meer we geneigd zijn ons (taal)onderwijs aan hen te versimpelen, bijvoorbeeld door teksten te verarmen of weg te houden. Maar is dat wel de juiste aanpak? In deze workshop gaan we…
lees meerSpannende gesprekken stimuleren taal en denken (6+)
Resi Damhuis gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Met elkaar denken en praten over een spannend onderwerp: dat zorgt voor taal- en denkontwikkeling tegelijk! Waarover praat je dan? En wat is jouw rol als leerkracht? Je leert hoe je taaldenkgesprekken meteen in je eigen klas kunt gaan uitvoeren. Bestemd voor: zowel beginnende…
lees meerWoordenschat aanbieden met 4-takt didaktiek en LOGO3000
Mariska Groeneveld gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. In deze workshop voor startende nieuwkomers leerkrachten ga je aan de slag met woordenschat. Het ontwerpen van een les met de viertakt didactiek staat centraal. Je gaat ontdekken hoe je thematisch werkt met LOGO 3000, hoe je een les indeelt en hoe je zorgt…
lees meerMet sprongen vooruit
Julie Menne gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Ontdek hoe je het reken-wiskundeprogramma Met Sprongen Vooruit doelen dekkend kunt inzetten voor je onderwijs. Op basis van formatief handelen geef je productieve reken-wiskundelessen. Dit betekent onder andere dat je zelf vanuit behaalde doelen elke volgende les bepaalt. Ideaal voor het geven van onderwijs…
lees meerTaal in de rekenles
Annemiek Louwerse gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. In deze workshop bespreken we de rol van taal in de rekenles. De workshop draait om de vragen: waarom, hoe en wat. Er worden handvatten geboden voor de voorbereiding en praktische uitvoering van taalgerichte rekenlessen. Hierbij leren leerlingen rekenen maar ook de Nederlandse taal…
lees meerInzetten van thuistalen bij bepalen van potentieel lln. met rekenen
Nelse van der Veer en Marian van Popta gaven een sessie op de LOWAN studiedag 2023. In deze workshop nemen we jullie mee in enkele van de nieuw ontworpen, meertaliger toetspraktijken uit ons onderzoeksproject rond meertalig toetsen in het rekenonderwijs. Deze toetspraktijken zijn gericht op het inzetten van thuistalen bij het bepalen van het…
lees meerLeerlijndoelen rekenen & klassenmanagement
Marlien de Koning gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Tijdens deze sessie bekijken we de leerlijn rekenen. Welke leerdoelen zijn er? Wat zijn minimumdoelen en de streefdoelen? Hoe kun je met deze doelen werken in de praktijk? En hoe pak je dat aan in je nieuwkomersgroep? Hoe ga je om met de…
lees meerExpertisedelers: Hoe ondersteun je scholen met nieuwkomerskleuters?
Tanja Faber-Ujcic gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Veel nieuwkomers van 4 en 5 jaar oud starten in een reguliere groep 1-2. Veel leerkrachten hebben niet goed voor ogen wat een nieuwkomers nodig heeft. Expertisedelers ondersteunen deze leerkrachten door het geven van workshops, langsgaan bij de school en handvatten bieden aan ib’er/leerkracht.…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?