Media item: Presentatie
Aanvankelijk lezen met nieuwkomers
Josée Coenen en Emke Wang gaven sessie op de LOWAN studiedag 2023. Zij deelden in deze sessie kennis over aanvankelijk lezen met nieuwkomers.
lees meerOnderwijs vanuit perspectief Oekraïense leerlingen
Yuliia Verenych en Moniek Sanders gaven een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Zij deelden in deze sessie achtergrond vanuit Oekraine en wat ze meenemen (of juist niet) naar het Nederlandse onderwijs.
lees meerAanpak voor versterken schoolklimaat
Lotte de Bruin en Antoinet Blokland gaven een sessie op de LOWAN studiedag 2023. In deze sessie kregen deelnemers concrete tools in handen om samen te bouwen aan een duurzaam, positief schoolklimaat. Het doel hiervan is om een veilige omgeving te creëren waarin sociaal gedrag van leerlingen toeneemt en gedragsproblemen zoveel mogelijk worden voorkomen.
lees meerBareka in nieuwkomersonderwijs
Simon van der Sluijs gaf een sessie over BAREKA op de LOWAN studiedag 2023. BAREKA wordt in steeds meer nieuwkomersklassen met succes gebruikt om de basisvaardigheden van alle leerlingen te meten en daarna gericht te verstevigen. In deze workshop leerden deelnemesr hoe je met met BAREKA werkt.
lees meerIeder kind heeft wel iets te vertellen
Lieke Beks en Merlijn Wentzel gaven een praktische workshop op de LOWAN studiedag 2023. Deelnemers maakten kennis met de taalronde: een methodiek die de taalontwikkeling stimuleert. In de taalronde vertellen kinderen over hun eigen ervaringen.
lees meerHeeft secundaire traumatisering jouw aandacht?
Esther Pross gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Door het lesgeven aan kinderen met vlucht en oorlogservaringen kun je als leerkracht last krijgen van secundaire traumatisering. Je krijgt dan stress van het meeleven met je leerling. Die stress kan uitgroeien naar een posttraumatische stress stoornis. De symptomen van een secundair trauma lijken…
lees meerTaalachterstand of TOS: een ingewikkeld vraagstuk
Janneke de Waal-Bogers gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Als kinderen de Nederlandse taal niet zo snel beheersen als je zou verwachten ontstaat al snel de vraag waar dit door komt. Zou er sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis (TOS)? Tijdens deze lezing werd informatie gegeven over het verschil tussen een TOS en…
lees meerInspirerende SEL-lessen voor nieuwkomers. Bouw je mee?
Ria Goedhart gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Sociaal-Emotioneel Leren (SEL) is van belang voor alle kinderen. Zij leren emoties kennen, ermee omgaan, zich in te leven in de ander, relaties hanteren en weloverwogen keuzes maken (Durlak et al., 2017). In veel methodes wordt echter te weinig rekening gehouden met de talige,…
lees meerVreedzame school voor nieuwkomers
Saskia van den Bos gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk word je meegenomen in de integrale aanpak van De Vreedzame School. Een speciaal ontwikkeld katern voor nieuwkomers waarin samen met kinderen & ouders gewerkt wordt aan sociale competenties en democratisch burgerschap. Op een Vreedzame School…
lees meerWoordenschat aanbieden met 4-takt en LOGO3000
Mariska Groeneveld gaf een sessie op de LOWAN studiedag 2023. Deze workshop is speciaal voor startende nieuwkomers leerkrachten die in een kleutergroep werken. Hoe zorg je in een kleutergroep voor een uitdagende taalomgeving? Hoe bereid je lessen thematisch voor met LOGO 3000 en de viertakt didactiek? Hoe zorg je voor differentiatie op niveaus? In…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?