Media item: Presentatie
Muziek voor de hele school
Natalie Gluschke en Irene Hommels waren een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Muziek versterkt de taalontwikkeling, brengt verbinding, toont nieuwe talenten, verlaagt stress en werkt regulerend; dat gunnen we ieder kind. In deze workshop kijken we een korte film over onze traumasensitieve muzieklessen, tonen onze methode en ervaren samen de kracht van muziek.
lees meerZelfportretten in taal
Sare Bakkers was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Creatief schrijven met nieuwkomers is een positieve manier om de taalvaardigheid te vergroten. In deze workshop krijg je praktische handvatten voor hoe je een zelfportret schrijft met nieuwkomers uit de midden- en bovenbouw.
lees meerCreatief schrijven met nieuwkomers
Sare Bakkers was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. In deze workshop verken je de kracht van creatief schrijven met nieuwkomers in de midden- en bovenbouw. Door creatief schrijven ontdekken leerlingen nieuwe manieren om taal te gebruiken en zichzelf uit te drukken.
lees meerDifferentiëren in reken-/wiskundeonderwijs
Julie Menne was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Tijdens deze workshop maak je kennis hoe je interactieve, klassikale reken-wiskundelessen kunt verzorgen die alle leerlingen verder helpen in hun rekenontwikkeling, ongeacht hun startniveau. En zolang daarbij ruimte is voor het laten maken van eigen producties, bewegend leren en spel blijven leerlingen niet alleen…
lees meerEen klik met ouders
Ria Goedhart was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Ouders en leraren in het onderwijs aan nieuwkomers hebben soms andere verwachtingen van hun samenwerking en dan klikt het niet. In deze workshop richten we ons op afstemming van wederzijdse verwachtingen tijdens bestaande oudercontacten, hoe je als school hierin stappen kunt zetten en nieuwe…
lees meerCultuur responsief partnerschap
Ria Goedhart was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Samenwerken met ouders in het nieuwkomersonderwijs brengt diverse uitdagingen met zich mee. Denk aan omgaan met verschillen in talen, schoolsystemen en wederzijdse verantwoordelijkheden. Cultureel Responsief Partnerschap lijkt het antwoord op deze uitdagingen, maar staat in Nederland nog in de kinderschoenen. In deze masterclass verkennen…
lees meerLeren met Muziek
Anne Brattinga en Esther Spee waren een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. De muziekmethode en liedjes in ‘Free as a Songbird’ sluiten aan op de taalmethodes die in veel nieuwkomersklassen gebruikt worden. De lessen zijn in samenwerking met muziekdocenten, muziektherapeuten en taalprofessionals ontwikkeld. Het project bestaat uit 40 lessen waarin de…
lees meerPsychologische veiligheid in de klas en in teams
Hanan Nhass was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. De best presterende teams zijn teams die psychologisch veilig zijn, dat geldt ook voor de klas. In deze masterclass leer je hoe je een betekenisvolle bijdrage kunt leveren aan de psychologische veiligheid in de klas. Ook krijg je, d.m.v. interactieve oefeningen, tools aangereikt die…
lees meerAnders kijken, is meer zien
Hanan Nhass was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. We denken de wereld te zien, zoals deze is. Maar eigenlijk zien we de wereld zoals wíj zijn. Onze culturele achtergrond speelt daarbij een grote, vaak onbewuste rol. Hoe word je je hier bewust van en hoe breng je betekenisvol contact met…
lees meerHet brein, gedrag en wonderwoorden
Fanneke Verhallen was een van de sprekers tijdens de LOWAN studiedag 2025. Kinderen die grote veranderingen moeten verwerken zoals een migratie, of vlucht, kunnen ingewikkeld gedrag vertonen in de klas. Nieuwe dingen leren is dan lastig. Want hetzelfde brein waarmee we leren verwerkt onze gevoelens én stuurt ons gedrag aan. Aan jou als leerkracht…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?