Leerniveau item: Route 1

In gesprek over doorstroom ISK – MBO

Een betere samenwerking tussen ISK’s en MBO instellingen is cruciaal om de talenten van nieuwkomers maximaal te ontplooien. Na de ISK periode is de leerling nog niet klaar met Nederlands leren, integendeel dan begint pas de reis in het regulier onderwijs. Een ISK-leerling die doorstroomt naar het MBO, dat gaat in de praktijk niet…

lees meer

LOB ISK opdrachtkaarten en werkbladen

Wat wil je worden? Welk beroep vind je leuk? Misschien wil je wel iets met techniek gaan doen en denk je aan automonteur. Je kunt ook in een ziekenhuis gaan werken. Of kok worden, of kapper… Er zijn héél véél beroepen! Begin bij jezelf Wat vind ik leuk? Wat kan ik goed? Dan kijk…

lees meer

WISK – wiskundetaal

De wiskundeles in het middelbaar onderwijs is ontzettend talig. Deze 'wiskundetaal' kan anderstalige jongeren op de ISK belemmeren bij het begrijpen van de wiskunde. Doordat zij het taalgebruik uit de reguliere wiskundemethoden nog niet beheersen, krijgen zij niet de kans naar eigen vermogen te leren. WISK is een laagdrempelige methode die zowel aandacht heeft…

lees meer

Nieuwe Start!

De leergang Nieuwe Start! is een NT2-leerboek voor laagopgeleide anderstaligen. Deze is ontwikkeld in samenwerking met het Universitair Taal- en Communicatiecentrum Nijmegen. De leergang bestaat uit een cursusboek, een portfolioschrift, een docentenhandleiding en een cd met geluidsmateriaal. De methode is zo samengesteld dat niet alleen Nederlands, maar ook maatschappij-oriëntatie en maatschappelijke redzaamheid verworven wordt.…

lees meer

Rekenmodules Negen/Twee

Negen/Twee is een rekenmethode op niveau 2 van de modulaire leerlijn wiskunde van de KSE, bedoeld voor volwassenen. De methode is te gebruiken voor volwassen anderstaligen, die inmiddels al wat Nederlands hebben geleerd, en een lees- en luisterniveau hebben op KSE-niveau 1. De antwoorden van alle 10 modules zijn in de docentenhandleiding te vinden.…

lees meer

Woordenstroom

Woorden leren gaat niet vanzelf. Een nieuw woord moet ongeveer zeven keer voorbijkomen voordat een cursist het goed kan onthouden. Herhaling van nieuwe woorden is dus essentieel, maar schiet er tijdens de les vaak bij in. Woordenstroom bevat veertig gevarieerde werkvormen om woorden op een actieve en speelse manier terug te laten komen in…

lees meer

DigiTaal

Digitale middelen kunnen een geweldige toevoeging zijn voor je taalles. Ze zorgen voor afwisseling in de klas, bevorderen de motivatie van je leerlingen en kunnen een goede aanvulling zijn op de huidige lesopzet. Bovendien staat het internet vol met leuke gratis tools. Maar hoe kun je die digitale middelen effectief gebruiken? Wat voor werkvormen…

lees meer

Lezen, hoe doe je dat?

Het doel van "Lezen, hoe doe je dat?" is het ontwikkelen van de leesvaardigheid van niveau A1 naar A2. Cursisten leren onder andere hoe ze met leesstrategieën de belangrijkste informatie uit teksten kunnen halen en hoe ze woordbetekenissen kunnen raden. Ook werken ze aan de benodigde woordenschat op A2-niveau. Ieder hoofdstuk bestaat uit een…

lees meer

Werk en taal

Studenten kunnen de lesstof gelijk toepassen op hun werk, tijdens hun taalstage of in hun praktijklessen en andersom: taalmoeilijkheden die ze in de praktijk tegenkomen worden in de lessen gelijk aan de kaak gesteld. Met Werk en taal leren studenten precies dat wat ze nodig hebben om in hun specifieke stage- of werksituatie goed…

lees meer

De spijker op de kop

In de Nederlandse taal hoor of lees je ‘om de haverklap’ uitdrukkingen: je collega’s gaan ‘aan de slag’, mensen vragen of je Nederlands al ‘onder de knie hebt’ en je docent vraagt of je met zijn instructie ‘uit de voeten kunt’. Als Nederlands niet je moedertaal is, is daar vaak ‘geen touw aan vast…

lees meer

Wil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?

Deel deze pagina