Categorie item: Nieuwkomersonderwijs
Nieuwkomerskleuter in jouw groep? Deel 3: Hoe leren (nieuwkomers)kleuters?
Hoe leren kleuters die nog maar kort in Nederland zijn? En hoe zorg je dat ze zich veilig voelen én stap voor stap de nieuwe taal oppikken? Spel is hun motor, maar jouw rol als leerkracht is onmisbaar: met bewuste taalsteun, rijke interactie en aandacht voor hun thuistalen help je hen groeien. Benieuwd hoe…
lees meerNieuwkomerskleuter in jouw groep? Deel 2: betrek ouders bij de school
Voor nieuwkomerskleuters én hun ouders is de schoolomgeving nieuw. Goede communicatie en betrokkenheid van ouders vergemakkelijken de overgang en stimuleren ontwikkeling. Informeer ouders over schooltijden, routines en spelend leren, en bespreek wederzijdse verwachtingen. Blijf in contact via korte oudermomenten, inloopochtenden of door hen te koppelen aan ervaren ouders. Stimuleer het gebruik van de thuistaal,…
lees meerNieuwkomerskleuter in jouw groep? Deel 1: een veilige start
De overstap naar school is groot voor nieuwkomerskleuters. Een veilige basis is essentieel: relatie vóór (taal)leren. Door bewust mee te spelen, gesprekken te begeleiden en de thuistaal te erkennen, stimuleer je taalontwikkeling en zelfvertrouwen. Herkenbare materialen en voorspelbare routines zorgen voor houvast en veiligheid. Gebruik mimiek, gebaren en picto-kaarten om communicatie en emotieregulatie te…
lees meerVluchtelingenkinderen in de onderbouw
Door de oorlog in Oekraïne is in het onderwijs veel aandacht voor vluchtelingenkinderen. Opvang van kinderen uit oorlogsgebieden is niet nieuw in het basisonderwijs. Hoe geef je dit vorm? Een voorbeeld van een bijzondere school voor nieuwkomers in Purmerend, waar niet alleen vluchtelingenkinderen worden opgevangen, maar ook andere nieuwkomerskinderen, zoals kinderen van migranten en…
lees meerHet meerjarenmodel als leidraad: Een nieuwkomersleerling op school.
Hoe ondersteun je als begeleider nieuwkomersleerlingen in het reguliere onderwijs? Een artikel met kennis en praktische handvatten voor begeleiders en leraren. Het artikel “Een nieuwkomersleerling op school – het meerjarenmodel als leidraad” laat zien: - Waarom tweedetaalverwerving gemiddeld vijf jaar duurt - Hoe je de thuistaal als kracht inzet - Welke rol scaffolding speelt…
lees meerPodcast: Hoe belangrijk is grammatica nu eigenlijk?
Moeten alle cursisten grammatica studeren? Is het nuttig om met taalregels aan de slag te gaan? Peter Schoenaerts gaat in gesprek met Jan Hulstijn, emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Hij deed jarenlang onderzoek naar tweedetaalverwerving en taalvaardigheid. In deze podcast vertelt hij hoe je het best met grammatica om kunt gaan. Zijn…
lees meerTranslanguaging within and across learning settings: A systematic review focused on multilingual children with a migration background engaged in content learning
Translanguaging binnen en tussen leeromgevingen: Een systematisch overzicht gericht op meertalige kinderen met een migratieachtergrond die betrokken zijn bij vakinhoudelijk leren.
lees meerDivided by language: A systematic review of teacher views in segregated language learning settings
In veel landen worden nieuwkomers tijdelijk gescheiden van reguliere klassen om de instructietaal te leren. Leerkrachten signaleren zowel voordelen (zoals veiligheid en gerichte ondersteuning) als nadelen (zoals sociale uitsluiting en stigmatisering). Landen: o.a. Noorwegen, Zweden, Oostenrijk, VS, Griekenland, Spanje, Finland, Turkije, Canada, China, Zwitserland, Zuid-Afrika, Denemarken. Onderwijsvormen: ontvangstklassen, pull-out programma’s, sheltered instruction, voorbereidingsklassen. Bevindingen:…
lees meerIntegrating Students from Migrant Backgrounds into Schools in Europe: National Policies and Measures
Dit Eurydice-rapport onderzoekt wat onderwijsautoriteiten op nationaal niveau in Europa doen om de integratie van leerlingen met een migratieachtergrond in het onderwijs te bevorderen. Het biedt een vergelijkend overzicht van een breed scala aan nationale beleidsmaatregelen gericht op de plaatsing van nieuwkomers in scholen en het aanpakken van de diverse vraagstukken die daarbij komen…
lees meerDe staat van het onderwijs 2024
Wij zijn de Inspectie van het Onderwijs. In het belang van ruim 4 miljoen leerlingen en studenten houden wij toezicht op het Nederlandse onderwijs. Want elke leerling en iedere student heeft recht op goed onderwijs. Daarom onderzoeken wij wat er goed gaat, wat er beter kan, en wat er beter móet. In dit rapport…
lees meerWil je een cursus toevoegen aan dit overzicht?