Bekijk menu
Meertaligheid

Nieuws

Alle nieuwsitems voor primair onderwijs

Adviesrapport Onderwijsraad: benut talige diversiteit 

Talige diversiteit benutten 940x370 1

Bijna alle scholen geven les aan kinderen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands. Dit is dus niet voorbehouden aan nieuwkomersvoorzieningen, maar een vraagstuk voor het hele funderend onderwijs. In het advies ‘Talige diversiteit benutten’ stelt de Onderwijsraad dat thuistalen leerlingen kunnen helpen bij het leren van en in het Nederlands. LOWAN onderstreept al jaren het belang van talige diversiteit. We roepen iedereen op dit rapport op schoolniveau te bespreken en gebruik te maken van het aanbod op onze site omtrent meertaligheid.

De Onderwijsraad stelt dat meer aandacht voor talige diversiteit niet alleen helpt bij het leren van het Nederlands, maar ook belangrijk is voor het gevoel van verbondenheid van leerlingen en hen helpt te functioneren in een ‘talig diverse samenleving’. De Onderwijsraad doet drie aanbevelingen om thuistalen beter in te zetten:   

1. Maak beleid dat kansen van talige diversiteit benut

De Onderwijsraad beveelt de overheid aan om de wettelijke opdracht aan te scherpen zodat de omgang met talige diversiteit hierin standaard een plek krijgt. Daarnaast adviseert hij scholen beleid te maken dat de kansen van talige diversiteit benut. Het is aan scholen zelf te bepalen op welke manier zij daaraan invulling geven.   

2. Investeer in ondersteuning en professionalisering

De Onderwijsraad beveelt aan om ‘benutten van talige diversiteit’ standaard op te nemen in de bekwaamheidseisen van leraren en pedagogisch medewerkers. Daarnaast is het belangrijk dat onderwijsprofessionals de mogelijkheid krijgen om kennis op te doen en expertise te delen. Het gaat dan niet alleen om bijscholing, maar ook om investeringen in tijd, materialen en hulpmiddelen.   

3. Breng wettelijke ruimte onder de aandacht

Wet- en regelgeving laat volgens de Onderwijsraad voldoende ruimte om binnen de school doordachte keuzes te maken om talige diversiteit te benutten. Zo mag voor de opvang in en de aansluiting bij het Nederlandse primair onderwijs van leerlingen met een niet-Nederlandse achtergrond de taal van het land van oorsprong mede als taal voor het onderwijs worden gebruikt. Dit moet dan wel volgens een gedragscode die het bevoegd gezag heeft vastgesteld. De Onderwijsraad pleit ervoor dat de overheid en de sectorraden scholen actief informeren over de wettelijke mogelijkheden en hen stimuleren van deze mogelijkheden gebruik te maken.   

LOWAN helpt meertaligheid te benutten

LOWAN ondersteunt scholen en professionals om thuistalen te benutten. Dit doen we onder meer met een themapagina en webinars waarin experts uit wetenschap en praktijk praktische voorbeelden geven. Op onze themapagina Meertaligheid inzetten vind je tips en tools om in 3 stappen meertaligheid functioneel in te zetten. In het kader van meertaligheid zijn deze webinars goed om terug te kijken:

  • Thuistalen in de rekenles (met Anne van Buul)
  • Functioneel meertalig leren (met Lidy Peters)
  • Klankontwikkeling bij NT2-leerlingen (met Lisa Verbeek)

Webinars terugkijken

6 gratis posters voor jou

Voor de LOWAN-PO studiedagen 2024 maakte specialist meertaligheid Frederike Groothoff zes posters over meertaligheid op school. Op iedere poster staan praktische foto’s en voorbeelden zoals ‘hoe maak je superdiversiteit zichtbaar in het gebouw’ en ‘het inzetten van meertaligheid’. Deze posters vind je hier.

Oproep: investeer in meertalige leermiddelen

Scholen kunnen veel doen om meertaligheid beter te benutten. Daarnaast roepen LOWAN en de PO-Raad ook de overheid op om de ontwikkeling van meertalige toetsen en leermiddelen te stimuleren. Hiermee kan iedere leraar bijvoorbeeld goed in kaart brengen wat een kind al weet en kan, en het helpt scholen bij het geven van een kansrijk advies voor het voortgezet onderwijs. 

Naar adviesrapport ‘Talige diversiteit benutten’

Deel deze pagina