Begrijpend Lezen

Begrijpend lezen is meer dan het antwoorden van vragen over een tekst. Begrijpend lezen is de verbanden tussen woorden en zinnen in geschreven taal kunnen zien en begrijpen. Een actief, probleemoplossend proces: de leerling achterhaalt tijdens het lezen de betekenis van taal. Het is belangrijk dat kinderen leren hoe ze een zakelijke tekst (met informatie, uitleg of een mening) moeten ‘aanpakken’ door leesstrategieën toe te passen. Bijvoorbeeld: het onderwerp bepalen aan de hand van titel of illustraties en hun eigen voorkennis of de betekenis van een moeilijk woord afleiden uit de context. Hoe groter woordenschat en kennis van taal en de wereld, hoe beter begrijpend lezen gaat. (bron: Expertise Centrum Nederlands)

Welke materialen?
Veel scholen die met nieuwkomers werken gebruiken de volgende materialen:

De Taalklas in Haarlem maakt mondelinge taallessen en woordenposters bij nieuwsbegrip. Wil je hier meer over weten, mail de taalklas Haarlem. Maak jij ook eigen materiaal voor begrijpend lezen? We horen het graag.

Hoe maken we een plan?
Met behulp van de leerlijnen stippelen we een lijn uit met doelen. Voor de leerlijn kijken we naar de doelen van de methode die de school gebruikt. Om de vaardigheden m.b.t. begrijpend lezen te toetsen gebruiken scholen ‘CITO Begrijpend Lezen’ of ‘345678 Begrijpend Lezen’. Taalklas Emmen en Haarlem delen hieronder hun doelen.
Tussendoelen taalklas Haarlem (Excel)
Tussendoelen taalklas Emmen (Excel)

Contactgegevens PO

Boudien Bakker en Marieke Postma
b.bakker@lowan.nl
+31 (0)6 - 52 858 732

Reacties zijn gesloten.