Vakkennis
Vakkennis nieuwkomers PO
Divided by language: A systematic review of teacher views in segregated language learning settings
In veel landen worden nieuwkomers tijdelijk gescheiden van reguliere klassen om de instructietaal te leren. Leerkrachten signaleren zowel voordelen (zoals veiligheid en gerichte ondersteuning) als nadelen (zoals sociale uitsluiting en stigmatisering).
Landen: o.a. Noorwegen, Zweden, Oostenrijk, VS, Griekenland, Spanje, Finland, Turkije, Canada, China, Zwitserland, Zuid-Afrika, Denemarken.
Onderwijsvormen: ontvangstklassen, pull-out programma’s, sheltered instruction, voorbereidingsklassen.
Bevindingen:
- Leerkrachten hebben doorgaans een positieve kijk op de talige vaardigheden van hun leerlingen.
- Leerkrachten stimuleren sociale verandering via translanguaging en aanpassing van het curriculum.
- Er is behoefte aan het bevorderen van kritische taalbewustwording bij zowel leerkrachten als leerlingen.
Conclusie: Hoewel veel leerkrachten meertaligheid waarderen en proberen negatieve effecten van segregatie te beperken, benadrukt de studie de noodzaak van inclusiever taalonderwijs. Beleidsmakers worden opgeroepen om langdurige segregatie te vermijden en overgangen naar regulier onderwijs te vergemakkelijken.
Informatie
- Auteur(s): Flora Woltran en Susanne Schwab
- Uitgever:Teaching and Teacher Education Volume 156, April 2025
- Jaar van uitgave:2025