Inhoud
In dit leertraject ga je als team aan de slag met het versterken van de pedagogische basis vanuit de ondersteuningsbehoeften van nieuwkomersleerlingen.
Doelgroep
De belangrijkste onderdelen van het leertraject zijn
- Sociaal-emotioneel leren (SEL).
- Traumasensitief werken en het vergroten van veerkracht van leerlingen en het team.
- Versterken van het thuisnetwerk.
- Cultuurresponsief handelen.
Wat levert het op?
- Nieuwkomersleerlingen ervaren een veilige leeromgeving om tot leren te komen door voorspelbaarheid en eenduidige benadering. Ze voelen zich gezien in hun thuistaal en culturele achtergrond, en oefenen met sociale en emotionele vaardigheden.
- Leerkrachten kijken vanuit een traumasensitieve en cultuursensitieve bril naar het gedrag van leerlingen en ouders.
- Het team spreekt dezelfde pedagogische taal en hanteert eenduidige gedragsafspraken die passend zijn voor de school. Teamleden voelen zich handelingsbekwaam bij het uitvoeren van de schoolafspraken rondom de pedagogische basis voor nieuwkomers.
De schoolbrede aanpak staat beschreven in een kwaliteitskaart.
Interesse in deze cursus?
Wil je een aanpassing doorvoeren in deze cursus?
Wijzigen