Inhoud
Meertaligheid bij kinderen is geen beperking of probleem. Kinderen kunnen namelijk meerdere taalsystemen in hun hoofd hebben. De kunst is om gebruik te maken van deze meertalige kennis en je didactiek af te stemmen op de kansen en knelpunten die meertaligheid met zich meebrengt bij het leren van het Nederlands. Kortom: handelingsgericht werken vanuit kennis over meertaligheid. Hoe je dat doet, leer je in deze online Leergang Coördinator NT2.
Doelgroep
- NT2-coördinatoren die ondersteuning bieden aan leerkrachten en begeleiders.
Waarom deze leergang Coördinator NT2?
NT2-leerlingen zitten op speciale NT2-scholen of in taalklassen. Maar na vier jaar zitten deze leerlingen ook in reguliere groepen op school. Dan moeten ze namelijk passen binnen de reguliere leerlijnen en worden ze beoordeeld volgens reguliere doelen. Dat betekent niet dat de specifieke onderwijsbehoeften zijn verdwenen. Het leren van Nederlands als tweede taal is namelijk iets anders dan het leren van een vreemde taal. Onderwijs aan nieuwkomers vraagt dus blijvende alertheid van leerkrachten, docenten en begeleiders.
Van leerkrachten verwachten wij daarom dat zij bij lesgeven aan nieuwkomers er toe in staat zijn om één vraag te kunnen beantwoorden: wat betekent dit voor mijn handelen voor dit kind in deze klas?
Om die vraag te kunnen beantwoorden is kennis nodig. De leerkracht die NT2-leerlingen in de klas heeft zitten, heeft recht op hulp, ondersteuning en advies. Als coördinator NT2 kan jij deze hulp en ondersteuning bieden en partner zijn voor leerkracht én begeleider. Zo kan jouw school werken aan goed onderwijs aan NT2-leerlingen.
Interesse in deze cursus?
Wil je een aanpassing doorvoeren in deze cursus?
Wijzigen