Bekijk menu
Terugblik

Nieuws

Alle nieuwsitems voor primair onderwijs

Werkgroepleden LOWAN-PO blikken terug

Terugblik LOWAN 2025

Nu het jaar bijna op zijn einde loopt, is het tijd om terug te blikken. Werkgroepleden Leonie Magnin, Sandra van der Tempel, Ella van Essen, Kristel Borghs en Renée Veltenaar vertellen over 2025. Wat was dit jaar hun LOWAN-hoogtepunt? Welk moment is hen het meest bijgebleven? En wat zijn hun goede voornemens voor 2026?

Wat hield hen het meest bezig dit jaar?

Op de verschillende scholen waren de thema’s divers, maar overal stond één ding centraal: het bieden van goed onderwijs aan een sterk veranderende groep leerlingen. “Dit jaar was, meer dan anders, de politieke onrust merkbaar,” vertellen Sandra en Ella. “Dat leverde mooie gesprekken op, waardoor we ons steeds meer bewust zijn van de ingewikkelde complexe materie en wat het met mensen doet.”

Het blijkt belangrijk om ouders een grote rol te geven. Kristel: “Op onze school hebben we het afgelopen jaar ingezet op het versterken van de contacten met onze ouders om van hen te kunnen leren. Dankzij die ouders hebben we als team onze kennis over de thuisculturen en het onderwijssysteem uit de landen waar onze leerlingen vandaan komen verdiept, wat ons in staat stelt ons onderwijs beter af te stemmen op dat wat onze doelgroep nodig heeft. Onze steeds wisselende populatie hebben we daarmee nog beter in beeld gekregen.”

LOWAN-PO hoogtepunten

Dat het belangrijk is om goed zicht te hebben op je leerlingen, blijkt als we vragen naar de LOWAN-hoogtepunten van 2025. Zowel Kristel als Sandra en Ella noemen de ontwikkeling van de populatiescan. Sandra en Ella: “Hiermee kunnen we het onderwijs beter analyseren en nog beter aansluiten bij de leerlingen in de school.” Kristel en Renée wijzen daarnaast ook op het grote succes van de LOWAN-studiedagen. Renée: “De energie en verbinding die daaruit ontstonden, waren bijzonder waardevol en inspirerend.”

Voor Leonie lag het hoogtepunt op haar eigen school: “Niet zozeer een LOWAN-hoogtepunt, maar een mijlpaal: een ruime voldoende van de Inspectie en een groot compliment aan het team.”

Het meest memorabele leerlingmoment

2025 was een jaar vol memorabele leerlingmomenten. Dit kunnen schrijnende momenten zijn, zoals Kristel vertelt: “Een leerling werd met zijn gezin verplaatst naar een ander deel van Nederland en belde na enkele weken op met de vraag of hij alsjeblieft terug mocht komen naar onze school, omdat hij nu niet meteen naar school kon. Hij had al helemaal uitgezocht hoe hij vanuit daar iedere dag de twee uur durende enkele reis met de bus moest maken. Verdrietig dat het op sommige plekken ondanks alle inspanningen nog niet goed is geregeld. Daarmee doen we kinderen tekort.” Leonie noemt het vertrek van een grote groep leerlingen als gevolg van het sluiten van een van de AZC’s als een van de ervaringen dit jaar die haar sterk zijn bijgebleven.

Gelukkig waren er ook genoeg mooie momenten. Sandra en Ella: “We mochten een leerling helpen die een bril nodig had. Wat een geweldig moment toen deze leerling de bril opzette, de wereld ging letterlijk voor hem open.”

Renée is ook een succesverhaal bijgebleven: “Een collega was zichtbaar geraakt door een succeservaring met een leerling. In ons team leeft sterk de overtuiging dat alle kinderen kunnen leren. Deze collega gaf niet op, bleef wekenlang intensief oefenen met hoge verwachtingen, en uiteindelijk behaalde de leerling zijn leesdoel. De trots en ontroering die dat bij de collega losmaakte, maakten het moment extra bijzonder.”

Ontwikkelingen in het onderwijs aan nieuwkomers

In 2025 werd het belang van samenwerking voorop gezet. Leonie: “Tijdens onze bezoeken aan andere taalscholen hebben we veel inspiratie opgedaan. Daarnaast zoeken we als taalschool de verbinding met reguliere scholen op. Hoe kunnen wij, met onze rugzak vol ervaring, scholen ondersteunen bij het onderwijs aan nieuwkomers?”

Renée: “Nieuwkomers krijgen steeds sneller een veilige en zorgzame onderwijsplek, mede dankzij de intensieve inzet van de scholen rond nieuwe opvanglocaties. Gemeenten, besturen en nieuwkomersscholen werken vaker en beter samen, wat zorgt voor een gedeelde verantwoordelijkheid en een sterker regionaal netwerk.”

Kristel: “Een prachtig hoogtepunt van de steeds beter wordende samenwerking was de gezamenlijke studiedag in oktober, waar talloze collega’s uit Midden-Brabant hun krachten bundelden. Het was een inspirerende dag waarop we hebben geleerd van en met elkaar!”

Vooruitblik: voornemens voor 2026

Ook in 2026 willen de vier blijven inzetten op het versterken van de samenwerking in de regio’s. Renée: “In 2026 wil ik me sterk maken voor het verbinden van scholen die elkaar nog niet weten te vinden, zodat we als regio nog hechter kunnen samenwerken. We zetten in op een verdere versterking van de band tussen regulier onderwijs en nieuwkomersonderwijs, omdat juist die verbinding zoveel waarde oplevert. Wanneer we elkaar ontmoeten, van elkaar leren en inspirerende praktijkvoorbeelden delen, kunnen we samen groeien.”

“Ik geloof erin dat je alleen sneller gaat, maar samen echt verder komt,” voegt Kristel toe. Ook Sandra en Ella geloven daarin. “Zo gaan we voor een taalrijke, veilige en waarderende omgeving waarin nieuwkomersleerlingen met vertrouwen de Nederlandse taal kunnen leren en zichtzelf kunnen ontwikkelen.”

Deel deze pagina