Professionalisering

Nieuws

Alle nieuws uit het primair onderwijs

Terugblik webinar: Klankontwikkeling bij NT2-leerlingen

2023 LOWANPO 0128 940x370 1

Elke maand organiseren wij een online webinar om kennis te versterken. Afgelopen maand sprak Lisa Verbeek over klankontwikkeling bij tweedetaalleerders. Ze besprak hoe je TOS kunt signaleren en gaf praktische tips voor ondersteuning in de klas. Hieronder een samenvatting.

TOS komt zelden voor – maar krijgt veel aandacht

Lisa Verbeek (Radboud Universiteit & Kentalis) gaf afgelopen maand een webinar over klankontwikkeling bij tweedetaalleerders. Hierin gaf ze aan dat slechts 5 tot 7 procent van de (NT2-)leerlingen een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft. Toch is er veel aandacht voor TOS bij meertalige leerlingen. Terecht? Niet altijd. Langzame taalontwikkeling bij nieuwkomers kan veel andere oorzaken hebben, zoals beperkte blootstelling, trauma of interferentie vanuit de thuistaal. 

Wat kun je doen in de klas?

  1. Wees zorgvuldig in je observaties
    Onderzoek het taalaanbod thuis, de ontwikkeling van de thuistaal en mogelijke invloeden zoals trauma. Hoe rijk is het taalaanbod tot nu toe geweest? Kijk daarnaast goed naar de taalleerbaarheid van de leerling. Pikt de leerling de aangeboden taal op? Kunnen klankfouten verklaard worden door interferentie met de thuistaal? In de Arabische taal komt bijvoorbeeld de ‘p’ niet voor, kinderen maken daar vaak een ‘b’ van. Deze taalfout valt dus terug te relateren aan de thuistaal. Kortom er kunnen veel meer verklaringen zijn voor een taalachterstand bij meertalige leerlingen dan alleen een TOS.  
  2. TOS komt in alle talen voor
    TOS is taaloverstijgend. Zie je problemen alleen in het Nederlands? Dan is het waarschijnlijk geen TOS. Ook blijkt uit onderzoek dat het leren van een nieuwe taal de ontwikkeling van de thuistaal niet in de weg staat. Stimuleer ouders om de thuistaal te blijven spreken en verrijken.
  3. Bied een rijk en herhaald taalaanbod
    Zorg voor visuele ondersteuning, veel oefenkansen en herhaling. Leerlingen met TOS automatiseren klanken trager, dus herhaling is essentieel. Feedback op taalgebruik helpt bij correcte taalverwerving – en geldt voor álle nieuwkomers. 

 

Webinar terugkijken of meer leren?

 

Deel deze pagina