Bekijk menu
Professionalisering

Nieuws

Alle nieuwsitems voor primair onderwijs

Rectificatie onjuist auteurschap en bronvermelding

Rekentaalkaarten 940x370 1

In de instructiekaart en taalsteunplanner bij de Rekentaalkaarten + – x : gepubliceerd op 24 november 2025, is onjuist auteurschap en onvolledige bronvermelding opgenomen. Hieronder vindt u de correctie.

Oorspronkelijke vermelding:

Taalsteunplanner:
Anne van Buul 2024, Hogeschool De Kempel

Instructiekaart:
Gebaseerd op: Borghouts, C., (2011/2012) De vertaalcirkel. Werken aan Begrip en Inzichten bij (Zwakke) Rekenaars. Volgens Bartjens jaargang 31 nr. 2., Borghouts, C., 2011/2012

Correcte vermelding:

Instructiekaart
De rekentaalkaarten zijn gebaseerd op het werk van Borghouts (2011/2012), Hajer & Smit (2022), Smit (2013), en het TRaP-project o.l.v. Keijzer (2015), dat de oorspronkelijke “rekentaalkaart” opleverde.

Taalsteunplanner
De drieslag context, interactie en taalsteun is gebaseerd op
Hajer, M. & Meestringa, T. (2020). Handboek taalgericht vakonderwijs. Bussum: Uitgeverij Coutinho.

‘Meertaligheid benutten’ werd onder meer toegevoegd in:
Schrijfgroep LPTN (2017). Ruimte voor nieuwe talenten: keuzes rond nieuwkomers op de basisschool. Geraadpleegd op https://www.poraad.nl/uploads/202112/ruimte_voor_nieuwe_talenten_0.pdf

Van Norden, S., Hajer, M., & Smit, J. (2020). Iedereen kan meedoen in de natuur- en techniekles: Een internationaal onderzoek naar inclusief, taalgericht natuur- en techniekonderwijs. Tijdschrift Taal, 10(16), 20–23.

De vormen van taalsteun, uitgewerkt in het DITTeM-kader, zijn ontleend aan:
Hajer, M. & Smit, J. (2022). Meer dan woordenschat alleen: Talenbewust lesgeven door de schoolvakken heen. In J. Duarte, M. Günther-Van der Meij, C. Frijns, & B. Gezelle Meerburg (Eds.), Talenbewust lesgeven: Aan de slag met talige diversiteit in het basisonderwijs (pp. 179–199). Bussum: Coutinho.

De voorbeelden bij interactieve taalsteun zijn scaffolding-strategieën afkomstig uit:
Smit, J. (2013). Scaffolding language in multilingual mathematics classrooms. Universiteit Utrecht: CD Bèta Press.

Afsluiting:

LOWAN verbindt de wetenschap met de praktijk en werkt samen met hogescholen en universiteiten. Uiteraard doen we dit graag op een correct wijze volgens de daarbij horende richtlijnen.

Wij bieden onze excuses aan voor de onjuistheden in de bronvermelding en in het opgevoerde auteurschap. Anne van Buul is de bewerker van ideeën en tekst uit eerdere publicaties, met als auteurs (in verschillende samenstellingen): Hajer, Meestringa, Smit, Van Norden en de Schrijfgroep LPTN.

Deel deze pagina