Kwaliteitszorg

Nieuws

Alle nieuws uit het primair onderwijs

Breng onderwijsbehoeften makkelijk in kaart

Onderwijsbehoeften in kaart 940x370 1

Hoe kun jij als leerkracht voorzien in onderwijsbehoeften die passen bij de ontwikkeling van een nieuwkomersleerling? Een overzicht op onze website.
Onderwijsbehoeften zijn de voorwaarden of dingen die een kind nodig heeft om goed te kunnen leren (bron: wijleren.nl). Iedere leerkracht kent een lijst met daarin allerlei onderwijsbehoeften van leerlingen om bijvoorbeeld te gebruiken bij het opstellen van een (groeps)plan. Uiteraard zijn er veel overeenkomsten tussen de onderwijsbehoeften van NT1- en NT2-leerlingen, maar welke van deze onderwijsbehoeften zijn nu specifiek voor nieuwkomersleerlingen? Het overzicht waarin de onderwijsbehoeften van nieuwkomersleerlingen groep 1-8 staan geeft duidelijkheid.   

Wat heeft de leerling nodig?

Wat heeft de leerling die nieuw in Nederland is nodig van de leerkracht? Een leerkracht die kennis heeft over het leren van een nieuw taal, een leerkracht die consequent feedback geeft, een leerkracht die in correcte volledige zinnen tegen de leerling spreekt.

Wat heeft de leerling die nieuw in Nederland is nodig van de medeleerlingen? Dat de andere leerlingen de thuistaal van de leerling erkennen, dat ze accepteren dat Nederlands leren lastig kan zijn, leerlingen die willen samenwerken. 

De genoemde onderwijsbehoeften zijn passend bij nieuwkomersleerling(en) in een taalschool/- klas en/of in een reguliere school/klas, totdat de leerling in zijn ontwikkeling van de nieuwe taal de doorgroeifase van het meerjarenmodel in drie fasen (Ruimte voor nieuwe Talenten, 2017) heeft doorlopen. Dat betekent dat voor deze leerlingen het onderwijsaanbod tot 5 jaar onderwijs in Nederland daarop -afnemend in intensiviteit- moet worden afgestemd, aangepast en/of versterkt.  

Hoe gebruik je het?

Samen met de LOWAN-ontwikkellijnen kleuters en de LOWAN-leerlijnen 3-8 zijn ze een goede basis om het onderwijs aan nieuwkomers vorm te geven en het onderwijsaanbod af te stemmen. Dit wordt toegelicht in het overzicht met één praktisch voorbeeld. Daarnaast kun je het als bron gebruiken. Wellicht kom je erachter dat je nog meer informatie en kennis nodig hebt. Hiervoor kun je de website van LOWAN raadplegen, waar je naast alle informatie die te vinden is jezelf kunt aanmelden voor aangeboden (gratis) webinars en kunt lezen welke scholingen er zijn. Of is het een eye-opener en realiseer jij jouzelf dat je als leerkracht al erg vaardig bent in het voorzien in de onderwijsbehoeften van nieuwkomersleerlingen. 

Waar kun je het vinden?

Je kunt daarvoor de onderstaande link gebruiken, maar je vindt het overzicht ook op twee plekken op de website. Namelijk bij zowel de LOWAN-ontwikkellijnen kleuters als de LOWAN-leerlijnen 3-8 direct onder het ‘stappenplan leerlijnen’, waarop het overzicht van de onderwijsbehoeften nieuwkomersleerlingen goed aansluit.   

Onderwijsbehoeften nieuwkomersleerlingen

Deel deze pagina