Nieuws
Alle nieuws uit het primair onderwijs
LOWAN-leerlijnen: doorstroomperspectief eerste jaar bepalen

Bepaal met behulp van de LOWAN-leerlijnen het doorstroomperspectief voor het eerste jaar. Krijg zicht op ontwikkeling van jouw nieuwkomersleerling. Ga cyclisch na of de leerling naar verwachting ontwikkeld en noteer dit in een volgsysteem. Doe dit voor de (nieuwkomers)leerling per vakgebied aan de hand van de beginsituatie. Hoe? In dit artikel nemen we jou stapsgewijs mee.
Sterke start
Geef jouw nieuwkomersleerling een sterke start door de beginsituatie goed in kaart te brengen. Begin met informatie verzamelen over de leerling. Dit doe je tijdens de intake met ouders/verzorgers. In de eerste (drie) weken op school volgt de ‘verlengde intake’. Daarna begint de verlengde intake.
Ga na over welke kennis, vaardigheden en ervaring de leerling beschikt. Op deze manier stel je de onderwijsbehoeften van de nieuwkomer vast. Hierbij zijn de LOWAN-leerlijnen helpend:
- De blauwe of gele cirkels bij de verschillende vakgebieden met daarin richtvragen over de beginsituatie.
- De aanbods- en/of ontwikkeldoelen bij de verschillende vakgebieden. Welke beheerst de leerling, welke zijn al zichtbaar en welke nog niet (hiaten)?
Vul deze gegevens aan door observaties en toetsen/testen van jullie school. Maak hierover afspraken.
Breng de beginsituatie voor de leerling in kaart. Geef per vakgebied aan op welk niveau en met welke aanbods- en/of ontwikkeldoelen de leerling start. Bijvoorbeeld de voorwaardelijke, minimum of streefdoelen. Dit kan per vakgebied verschillen. Bij sommige leerlingen zijn dat de voorwaardelijke doelen uit de LOWAN-leerlijnen. Het kan ook zijn dat deze al in ontwikkeling zijn of dat de leerling deze doelen al beheerst. Noteer dit per vakgebied in het volgsysteem.
Doorstroomperspectief eerste jaar
Bepaal vervolgens het doorstroomperspectief voor het eerste jaar. Aan de hand van de beginsituatie bepaal je per vakgebied welke doelen je wilt behalen met de leerling. Heb hoge en reële verwachtingen. Zet het doorstroomperspectief dat je hebt bepaald voor de verschillende vakgebieden weg in het volgsysteem.
Richtlijn
Neem in ieder geval de streefdoelen alle kleuters/leerlingen als richtlijn voor het eerste jaar onderwijs in Nederland. Let op: neem daarbij wel het startniveau per vakgebied als uitgangspunt. Ligt het startniveau bij de minimum doelen dan ga je na welke extra streefdoelen het doorstroomperspectief wordt. Om hoge verwachtingen te hebben, kan je 2 leerjaren in 1 schooljaar als richtlijn nemen.
Zicht op ontwikkeling
Ga cyclisch na of de leerling zich naar verwachting ontwikkeld. Door deze analyse kan je tussentijds nagaan welke onderwijsbehoeften de leerling heeft, waar herhaling nodig is, waar meer versneld kan worden, waar iets anders nodig is of waar je de zorgroute opschaalt. Observeer, toets (passend) en monitor.
Verkregen leerrendement en potentie
Ga aan het einde van het eerste jaar na hoe de leerling zich heeft ontwikkeld vanaf het startniveau tot aan het niveau na het eerste jaar. Dit is het leerrendement of leeropbrengst. Daarbij geven observaties, de tussentijdse analyses en de leeropbrengst informatie over hoe de ontwikkeling verliep, de leerpotentie. Dit vormt samen de basis om een nieuw doorstroomperspectief te bepalen in het regulier basisonderwijs. Het streven is om leeftijdsadequaat niveau aan te sluiten, naar eind groep 8 en/of naar het voortgezet onderwijs.
Neem in gesprekken met de vervolgschool het leerrendement en leerpotentie van de nieuwkomer als uitgangspunt. Dit maak je zichtbaar met de doelen van de LOWAN-leerlijnen. Zo geef je bij nieuwkomers meer inzicht over hun mogelijkheden dan enkel het behaalde niveau van toetsen.
Filmpje over doorstroomperspectief 1e jaars
Meer weten?
Meld je aan via LOWAN-PO voor een bijeenkomst in de regio.
Leerlijnen – LOWAN
Community: Leerlijnen · LOWAN-PO
Mail of bel de helpdesk van LOWAN-PO