Nieuws
Alle nieuwsitems voor primair onderwijs
Kinderboekenweek 2025: Vol Avontuur

Het Kinderboekenweekthema 2025 is “Vol avontuur”, dat uitnodigt tot ontdekken, dromen en durven. Voor nieuwkomersleerlingen biedt dit een uitgelezen kans om op een speelse en betekenisvolle manier kennis te maken met de Nederlandse taal. Avonturenverhalen spreken tot de verbeelding en vormen een brug tussen culturen, ervaringen en talen. In dit artikel noemen we per bouw een leerlijndoel, een tip voor een boek en passende activiteiten om aan het doel te werken.
Avontuur als brug tussen culturen
Avonturenverhalen zijn wereldwijd geliefd. Of het nu gaat om een tocht door de jungle, een zoektocht naar een schat of een magische ontmoeting, kinderen herkennen de spanning, verwondering en moed die in deze verhalen schuilen. Dit universele thema biedt een prachtige ingang om aan te sluiten bij hun eigen verhalen en culturele achtergrond.
Thematips algemeen:
- Laat kinderen boeken meenemen in hun thuistaal of vertellen over avonturenverhalen die ze kennen.
- Organiseer een “Avontuur rond de wereld”, waarbij kinderen iets presenteren over hun land van herkomst.
- Maak een tentoonstelling met voorwerpen, muziek en visueel materiaal uit de thuisculturen van de leerlingen. Laat de kinderen op avontuur gaan door de school langs deze tentoonstelling.
- Zoek actief naar avonturenverhalen uit verschillende culturen. Gebruik bijvoorbeeld lijsten van multiculturele kinderboeken zoals deze lijst.
- Laat kinderen zelf avonturenverhalen vertellen ondersteund met pictogrammen. Gebruik pictokaarten of visuele verhaallijnen zodat kinderen met weinig taal toch hun verhaal kunnen vertellen met bijvoorbeeld picto’s.
Thematips onderbouw
Boekentip: Wij gaan op berenjacht van Michael Rosen, een prentenboek met herhalende tekststructuur.
LOWAN-leerlijndoel: De kleuter…
- kan communiceren: verbaal of non-verbaal (in thuistaal) (Woordenschat);
- luistert precies met visuele ondersteuning om instructie of tekst of verhaal te begrijpen in een klein groepje (Mondelinge Taalvaardigheid).
Activiteiten:
- Speel het verhaal na als bewegingsactiviteit in de klas, gymzaal of buiten.
- Richt een verteltafel in waar kinderen het verhaal kunnen naspelen.
- Lees het verhaal herhaaldelijk voor, ondersteund met gebaren en visuele hulpmiddelen.
Thematips middenbouw
Boekentip: De fantastische vliegwedstrijd van Tjibbe Veldkamp, een eenvoudig avonturenverhaal.
Een passend LOWAN-leerlijndoel: De leerling…
- kan een (persoonlijk) verhaal passend bij taalleerfase, in kernwoorden en toenemend in complexiteit, navertellen met gebruik van lichaamstaal (Mondelinge Taalvaardigheid);
- wil teksten of verhalen begrijpen (Begrijpend Lezen).
Activiteiten:
- Laat leerlingen hun eigen avonturenwedstrijd tekenen en kort beschrijven.
- Stimuleer het navertellen van het verhaal in eigen woorden.
- Voer een taal-denkgesprek met vragen die uitnodigen tot reflectie en taalontwikkeling.
Thematips bovenbouw
Boekentip: Kinderen van Nederland van Jan Paul Schutten, verhalen over bekende historische personen uit de Nederlandse geschiedenis vanuit kind perspectief.
Een passend LOWAN-leerlijndoel: De leerling…
- schrijft teksten in de thuistaal (Schriftelijke Taalvaardigheid);
- schrijft over een belevenis/fantasie (Schriftelijke Taalvaardigheid).
Activiteiten:
- Laat leerlingen hun eigen avonturenverhaal schrijven, eventueel in combinatie met hun thuistaal.
- Meertalige verhalenhoek: Creëer een boek waarin leerlingen een bladzijde in hun thuistaal schrijven.
- Maak samen een avonturenkaart: een visuele weergave van een reis of ervaring uit hun leven.
Meer weten?
Kijk op onze website pagina over lezen.
Meer over lezen