Nieuws
Alle nieuwsitems voor primair onderwijs
Een mooie dag vol ontmoetingen en verdieping
Een goede visie op nieuwkomersonderwijs draait om de centrale vraag hoe we leerlingen de beste kansen bieden om zich optimaal te ontwikkelen. Maar hoe houden we zicht op die ontwikkeling? En hoe ondersteunen we hen in de eerste intensieve fase en doorgroeifase op weg naar een succesvolle toekomst? Dit waren vragen die centraal stonden op de KC/directie studiedag van 24 november.
Terugblik presentaties
De presentaties kan je op onze site terug vinden.
- Presentatie Marieke Renkema (zicht op ontwikkeling) – Naar presentatie
- Deelpresentatie: Zicht op ontwikkeling schoolniveau – Naar presentatie
- Deelpresentatie: Zicht op ontwikkeling leerling- en groepsniveau – Naar presentatie
- Deelpresentatie: Regie op goede doorstroom in jouw regio – Naar presentatie
- Deelpresentatie: Taalsteun – Naar presentatie
- Deelpresentatie: Specifieke onderwijsbehoefte – Naar presentatie
Populatiescan
Met deze scan zorg je voor een goed inzicht in je populatie. Als je regelmatig nieuwe instroom en doorstroom hebt binnen jouw school dan kan de populatiescan helpen om een goed beeld te krijgen van de steeds veranderde populatie. De populatiescan is een invulbare pdf.
De populatiescan is momenteel een concept document. We zijn erg benieuwd naar feedback van jou! De scan staat bij ‘uitwisseling (les)materiaal’ in de LOWAN-community. Je kan hier de populatiescan downloaden en feedback delen.
Rekentaalkaarten
LOWAN heeft de Rekentaalkaarten + – x : ontwikkeld om het onderwijs aan nieuwkomers te ondersteunen. De kaarten bieden taalsteun en stimuleren het gebruik van de thuistaal tijdens rekenlessen. Ze zijn gratis te downloaden en te printen in het formaat dat jij prettig vindt.
De kaarten zijn ontwikkeld door een werkgroep bestaande uit taalspecialist Anne van Buul en rekenspecialist Maud van Asten van Hogeschool De Kempel, en professionals uit het werkveld. Een klankbordgroep heeft een prototype getest in de praktijk. De kaarten zijn bedoeld om jou als leraar te ondersteunen bij het versterken van het rekenaanbod voor nieuwkomers.
Contextuele sommen zijn vaak een uitdaging, omdat deze Nederlandse taalvaardigheid vereisen – iets wat gemiddeld vijf jaar duurt om te ontwikkelen. Gedurende die tijd hebben leerlingen behoefte aan taalsteun bij alle vakken, waaronder rekenen.
Naar rekentaalkaarten