Bekijk menu
Professionalisering

Studiemiddag regio Friesland – Flevoland

Sprekers: Mirjam Gunther-Meij en vele anderen (zie programma hieronder)
Wanneer : 26 maart 2026  van: 13:00 tot 17:00 uur
Locatie: Leeuwarden – Westcord WTC, Heliconweg 52 

We organiseren dit jaar 6 studiemiddagen op verschillende plekken in het land. Een van deze studiemiddagen is op 26 maart in Leeuwarden. Deze middagen zijn gericht op de doorstroom en ondersteuning van nieuwkomers in het regulier basisonderwijs. Met een lange termijn visie en een stevige doorgaande lijn versterken we het onderwijs aan deze doelgroep. Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven deze studiemiddag bij te wonen, ontvangen we max 2 personen per school.  

Aanmelden kan vanaf 12 januari om 15.00 uur via de aanmeldknop.
Tip: Bekijk alvast de keuzesessies. 

Programma

Ella van Essen (LOWAN regio coördinator) start met een plenaire opening waar ze het thema neerzet. Vervolgens een keynote van Mirjam Günther-van der Meij. Daarna zijn er 2 workshopsrondes. Tijdens iedere ronde is er een keuze uit 4 workshops. We sluiten de middag af met een drankje en snack. Hieronder een overzicht van de sessies.

Bekijk schema

Programma

donderdag 26 maart 2026
Lijstweergave
Blokweergave
Legenda:
Plenair
Keuzesessie
13:00
13:15
13:30
13:45
14:00
14:15
14:30
14:45
15:00
15:15
15:30
15:45
16:00
16:15
16:30
Plenair: Hoe ondersteun je de meertalige leerling?
Plenair: Hoe ondersteun je de meertalige leerling?
Start/eind tijd: 13:00 - 13:45

Talige diversiteit neemt toe. Mirjam Günther-van der Meij neemt ons mee met praktische voorbeelden hoe je meertaligheid kan inzetten in school en in je klas. Hierdoor krijgt de nieuwkomer ondersteuning en tevens is het een verrijking voor alle leerlingen.

Door: Mirjam Günther-van der Meij (Lector Meertaligheid & Geletterdheid bij NHL Stenden)

Sterke start met nieuwkomers
Sterke start met nieuwkomers
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

Wat doe je in de eerste weken als er een nieuwe leerling instroomt bij jou op school? Je krijgt praktische tips voor een goed oudergesprek, het bepalen van het instapniveau en het signaleren van hiaten. Met aandacht voor groepsvorming en een doelgerichte start waar iedereen voordeel van heeft.

Door: Natasja van de Wetering (Taalschool Lelystad) en Eva Visser (Vlinderboom, Drachten)

Betekenisvol vakonderwijs voor alle leerlingen
Betekenisvol vakonderwijs voor alle leerlingen
Start/eind tijd: 15:15 - 16:15

Hoe combineer je taaldoelen en leerdoelen in midden- en bovenbouw? Je ontdekt strategieën voor taalsteun bij wereldoriëntatie, zoals sleutelwoorden, visuele ondersteuning, inzet thuistaal en actieve werkvormen. Zo vergroot je betrokkenheid en begrip bij elke leerling. Een betekenisvol en beredeneerd aanbod, ook voor deze leerlingen.

Door: Hiltsje Wieling en Marieke Postma (nieuwkomersschool Master Amiko, Sneek)

Meer taal in de klas
Meer taal in de klas
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

Welke materialen en werkvormen helpen nieuwkomers actief mee te laten doen in de groep? Je ontdekt manieren om spreekkansen te vergroten, thuistaal functioneel in te zetten en leerlingen te ondersteunen bij rekenen met behulp van de rekentaalkaarten + – x : . Met direct toepasbare ideeën voor taalsteun in dagelijkse lessen.

Door: Ella van Essen en Sandra van der Tempel (AZC ‘De Wissel’ Luttelgeest)

Meer taal in de klas
Meer taal in de klas
Start/eind tijd: 15:15 - 16:15

Welke materialen en werkvormen helpen nieuwkomers actief mee te laten doen in de groep? Je ontdekt manieren om spreekkansen te vergroten, thuistaal functioneel in te zetten en leerlingen te ondersteunen bij rekenen met behulp van de rekentaalkaarten + – x : . Met direct toepasbare ideeën voor taalsteun in dagelijkse lessen.

Door: Ella van Essen en Sandra van der Tempel (AZC ‘De Wissel’ Luttelgeest)

Rust en veiligheid bij trauma
Rust en veiligheid bij trauma
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

Wat is belangrijk bij traumasensitief lesgeven? Je leert hoe je een veilige, voorspelbare klas creëert en welke rol jouw gedrag en taalgebruik daarin spelen. Met duidelijke inzichten en praktische tips waar kinderen met stresservaring én de hele groep direct profijt van hebben.

Door: Manon Franzen en Karin van Laer (vanuit Effectief Onderwijs)

Rust en veiligheid bij trauma
Rust en veiligheid bij trauma
Start/eind tijd: 15:15 - 16:15

Wat is belangrijk bij traumasensitief lesgeven? Je leert hoe je een veilige, voorspelbare klas creëert en welke rol jouw gedrag en taalgebruik daarin spelen. Met duidelijke inzichten en praktische tips waar kinderen met stresservaring én de hele groep direct profijt van hebben.

Door: Manon Franzen en Karin van Laer (vanuit Effectief Onderwijs)

Verbindend oudercontact
Verbindend oudercontact
Start/eind tijd: 14:00 - 15:00

Hoe werk je samen met ouders vanuit diverse achtergronden? Je krijgt handvatten voor culturele sensitiviteit, taalvriendelijke gesprekken en het opbouwen van vertrouwen. Met voorbeelden uit de praktijk én concrete acties om ouderbetrokkenheid duurzaam te versterken.

Door: Laura Nap en Myrthe Coret-Bergstra (beide vanuit NHL Stenden)

Verbindend oudercontact
Verbindend oudercontact
Start/eind tijd: 15:15 - 16:15

Hoe werk je samen met ouders vanuit diverse achtergronden? Je krijgt handvatten voor culturele sensitiviteit, taalvriendelijke gesprekken en het opbouwen van vertrouwen. Met voorbeelden uit de praktijk én concrete acties om ouderbetrokkenheid duurzaam te versterken.

Door: Laura Nap en Myrthe Coret-Bergstra (beide vanuit NHL Stenden)

Vanaf 12 januari 15.00 uur is inschrijven mogelijk. Het is goed om alvast te weten welke workshop keuze de voorkeur heeft. Na de inschrijving wordt er een bevestigingsmail verstuurd naar het opgegeven mailadres. De bevestigingsmail geeft aan dat de inschrijving is gelukt.

Wij sturen naar al onze nieuwsbrief abonnees een melding dat inschrijven mogelijk is. Nog niet lid van LOWANieuws? Onderaan deze pagina staat de aanmeldingsknop. Aanmelden is gratis.

Deel deze pagina