main-logo
Sterke start
Sterke start

Beginsituatie bij nieuwkomers

voortbouwen vanuit de achtergrond van de leerling

Meertalige intake

Hoe zou de beginsituatie kunnen worden beoordeeld om voldoende informatie te krijgen om het leren op te bouwen vanuit de achtergrond van de leerlingen? Op 24 juni 2021 was er een lunchlezing rondom de bovenstaande vraag.

Het startpunt: de lunchlezing

Op 24 juni 2021 was er een lunchlezing waarin de vraag ‘Hoe zou de beginsituatie kunnen worden beoordeeld om voldoende informatie te krijgen om het leren op te bouwen vanuit de achtergrond van de leerlingen?’ centraal stond.

Gastsprekers:
Steven Delarue (Onderwijscentrum Gent) – 5.00-25.00
Marie Steffens (Univ.Utrecht) – 32.00-45.00
Sergio Baauw (Univ.Utrecht) – zowel bij start als bij afronding

 

handig

Diverse links n.a.v. lunchlezing

Presentatie Steven Delarue
Toolkit breed evalueren
Inspelen op meertalige realiteit - visie tekst GO
Beginsituatie AN - GO
Kijkwijzer: thuistaal in een krachtige leeromgeving
Meertaligheid.be
Presentatie Marie Steffens
Voorbeeld intake rekentoets uit strasbourg
Meertalige begrijpend leestoetsen
MoedINT2
Vaardigheden in de schooltaal (in het frans)
Edinaplatform

Deel deze pagina